torsdag 30. oktober 2008

Jeg undres

Noe har skjedd. I går var det en grusom dag. I dag fikk jeg hjem en solstråle. Makan til kontrast.
Men så forteller han:
Kun den beskyldte kom med ukvems ord til han i dag. og setninger som " han er frekk." Ikke spesielt slagkraftig virket det som mellom linjene i podens setninger.
Likeså fortalte han at har snakket høflig med og kommunisert med med "leader of the pack" på en hyggelig måte. Og det var han svært fornøyd med og glad for. Likeså fortalte han at han hadde spilt fotball med noen i klassen.

Jeg kjente det falt ti kilo av skuldrene etter at han fortalte dette. Det er mange kilo igjen. Men alt av glede taes i mot med stor glede.

Leg synes kontrasten er veldig stor, spesielt med tanke på at dette er snakk om to påfølgende dager.
Jeg sa til samboeren min i går kveld at den beskylte nok kan ha gjort selvtekt med å fortelle dette på skolen.Vi diskuterte dette. En interresant tanke for oss.
men også en tragisk endelse for en gutt som antageligvis egentlig trenger mye hjelp.

Poden fortalte at de to guttene som har gått god for at han ikke var på åstedet er hans beste kompiser... Muffens, der da venner jo beskytter hverandre.
Enda mere muffens. beskyldte part har beveget seg i de mindre klassene og mumlet om poden og brisket seg samt sagt at hvis "poden" kommer så si at jeg var her /der.
Ut fra podens opplevelse av dagen og beskyltes oppførsel så tyder dette på selvtekt synes jeg.
Ikke alle som mobber har egentlig ønske om å gjøre det. Mange følger med massen fordi de ikke tørr å si i fra at noe er galt i redsel for reprimander selv fra andre medelever. Forståelig. Men de er likevel mobbere.
Dog i dag var det ingen medmobbere slik jeg tolker podens ord fra dagen.
Kan dette tyde på at:
-barna har fortalt noe hjemme og det har vært samtaler rundt om i hjemmene?
-At barnas mobbefølging har veket for redselen for historien poden kom fram med? En liten tanke vil alltid komme, "det kan skje med meg også". Kniver skremmer vel alltid.

Resultat. Kan vi med dette ha oppnådd respekt fra både andre medelever og også andre foreldre.

Jeg undres...

2 kommentarer:

Harryford sa...

Deilig å lese at det tegner til bedring! Tvi Tvi!

Line Cathrin sa...

ja det er litt. Jeg tviholder på tanken. Dagen var god. Men reaksjonene på gårdagen kom frem i kveld åkke som. Slik sinne og slik sorg. Stakkars gutten min.