tirsdag 19. mai 2009

Hipp hurra og fy F!

Det går sakte men sikkert fremover .I går var vi og hentet i to runder str tilhenger med planter igjen. Jeg gravde som en jo jo i tre timer. Nå står omtrent 300 planter her ute uten potter. Skrekk! Men andre måter å gjøre det på finnes ikke. Jeg har vannet plantene tre ganger i dag. Samt at de som de var mest akutt med Clematiser og noen roser og et tre kom i jorden der de skal være.
Der er ikke bare å grave op en plenbit og dytte dem ned nei jeg må kjempe mot skvallerkål, ja det er forresten å forstrekke fremfor noe annet. Jeg skulle grave ned Clematis tangutica og Rosen zigeunerknaube nede ved veien i dag. Fy f!! Det kunne høres lang lei at jeg er trøndersk da. Prøv å grav i pukk og støvkornet sand som har vært komprimert i x antall år, som i tillegg er overgrodd med kveke,ryllik og rødkløver. Fy F!!!!!!!!!!
Men plantene kom ned, jeg brukte dog 1 time!! på å plante to planter. =(

Ellers så er det fryd og gammen. Den hvite haven er faktisk snart full. =o

Fikk tak i sinkbaljer til slikk og itjnå forleden, det ene som er uten hull har blitt til vannspeil i den hvite haven. Murrepusen synes dette er stas. Stoooor drikkeskål ja. =D



Bakefor står hvitbroket kornell, hvit Luchnis chalcedonica ( tusen takk Heidi S =D ) en masse strutsevinger. Det vil bli hel skygge der når kiwiene og Clematis macropetala 'White swan' som er på armeringsveggen har vokst seg til.



Trivelig hadde vi det på 17 mai også. Barnetoget går forbi huset. Hyggelig å stå på egen tomt å knipse bilder av poden. Lang og stor slask har han blitt. Han er ikke bare barn lenger nei. =s
Han er den lange slasken med hvit skjorte og sort vest.




I katteland er det derimot en ny hip måte å feire 17 mai på. =o





Mens den firbente slasken dormet seg i vasken feiret vi tobente dagen i haven. =)




5 kommentarer:

Landliv sa...

Wow! Det tar virkelig form!! Du vet hva du driver med... husker deg fra Hagegal også vet du!

Tenker på hva som hadde skjedd dersom noen skrudde på vasken der.

Er veldig i tvil... har altså laget hull i terassegulvet for clematis, men vet ikke helt om det er dypt nok med jord og om jeg bør ha eller ikke isolasjonsplaten i bunnen :tenker:

Line Cathrin sa...

Jeg skal se på bloggen din.=))

TurboLotte sa...

Ja hva er det med katter og vasker? Mine katter vil ikke ligge i vasken da.

Ellers kan jeg joine deg i skvallerkåldramaet her også. Beinhard jord, så de kan ikke dras opp. Grøss.

Annsi sa...

Takk for melding! Jag husket (for seint) forrige høst, at gyldenlakk ikke er vinterherdig. Den hade glemt det selv også, ser det ut som. ;-)

Landliv sa...

Tusen takk for så mange bra tips!! Er ikke mer enn 50cm den der fordypningen i terassen.

Ang. Hagegal så var jeg ikke så aktiv... nick er Celia. Jeg sluttet å spørre om ting fordi jeg syntes det var så mange strenge gamle damer der inne som sendte pm med kjefting stadig vekk fordi man spurte om noe som var spurt om før, brukte for mange smilies, kom med svar som ikke var informative nok etc etc. Jeg er vant til mange nettsteder- og samfunn men aldri følt at jeg har gjort så mange "overtramp" som der, så det ble for negativt ladet for meg dessverre. Veldig synd for det er så mye kunnskap blant folk der. Burde gått an å delt den mellom genereasjonene på en bedre måte, men for meg ble det unngåelse i steden.

Men mitt søskenbarn på Hurum: Gunn-Torill, var veldig aktiv i en periode og jeg får avleggere fra hennes nydelige hage heldige meg!