Sånn går no dagan

Jeg knokler videre i hagen. Sola har gjort formen dårligere. Det er beinhardt arbeide å solde x antall trillebårer hver dag. Og den vonde hofta  mi har tydelig begynt å si i fra at nå er det  på tide med en pause.

Og det blir det snart. Det  har begynt å regne og bra er det  å flytte planter i solsteken har ikke vært bare bare for hverken meg eller plantene. De få plantene som står igjen hjemløs er blitt så få at det er gjort på en dag.

Faktisk så har jeg ikke nok planter til å fylle “gårdsplass” hagen.

Søren altså jeg må finne  på et bedre navn til den hagedelen.

Sist vi var på hytta  lurte gemalen på om vi ikke skulle ta  med slipestenen  ned  og sette den som pynt i hagen. Trodde ikke  mine egne ører!! Hva sa  mannen !?! Og så jeg som ikke hadde turt  å spørre. Fniiis  =))

Nå står den her og pynter opp. Neste år så vokser det antagelig erteblomster rundt den kjenner  jeg  meg selv rett.

 

mal - Kopi

Min mor kjøpte i vår en rose til poden. Det ble en sea foam. Den ble plantet i den hvite hagen. Nå står den overdrysset  med vakre blomster med mørkt grønt  og blankt bladverk til. Vakkert. Ser  ut til å være  ganske så frisk busk. Ingen tegn til noe sykdom eneste minuset er at det er dårlig med duft. men når både blomst og bladverk er så vakkert som det er tilgir jeg  den det.

 

mal

Skal ta litt oversiktsbilder  i morgen. Intil da får dere  hygge dere  med ei lita  lykt fra hagen.

mal - Kopi (2) - Kopi 

Tudelu!





Kommentarer

Anonym sa…
Det ble flott med slipesteinen der.. bare fantasien som stopper for alt som kan plantes rundt den.. har du steinhage der eller?? og den rosen var nydelig.. for et bladverk!!! ikke mye som minner om den fargen på mine roser.. de begynner å bli temmelig gul av alt regnet.. må visst bygge tak over de:o))

Ha en flott dag der nord.. vi høres..
IngunnBW sa…
Så kult med slipesteinen! Mannen har lært :) Herlig at du har tatt vare på den. Du aner ikke hvor mye jeg har kvittet meg i årenes løp av gamle ting (har flyttet 2 ganger og det er begrenset hva man får med selv på de største fyttebilene) som jeg angrer sååå fælt på. Sybord med gammel, nydelig Singer symaskin på, gamle, sorte bilderammer, gammel trestige, sinkbøtter og kar, pressglass i ulike varianter, nei - orker ikke tenke på alt, da blir jeg bare fortvilet. Gjort er gjort, og jeg kunne ikke dra med alt rundt halve Norge. Gleder meg til loppis til høsten, skal saumfare alle i rimelig nærhet.

Å jobbe i stekende sol er umulig ja, energien synker i takt med økende temperatur. Her stoppet det opp da vi hadde sydentilstander i juni. I juli har det stort sett regnet. Denne måneden har vært litt til og fra med sol, så jeg føler at jeg har kommet litt videre med årets prosjekt - grønnsakshave. Begynner stadig på småting som trenger å forbedres, det siste nå er at jeg graver opp godt i ytterkantene av skiferstiene, planter krypveronica (filiformis) og fyller resten med subbus. Nå er det et tykt lag jord der med gress. Ikke pent. Men må hente mer subbus først og den er blytung nå igjen etter nytt regnfall.

Du har jo fått gjort kjempemye på kort tid, når du begynnner å kjenne det butte i mot er det nok best å lytte til kroppens signaler. Sier snusfornufta... - er det noen som overser akkurat det er det meg - hihi. Jobber til jeg ligger der som et skadeskutt slakt. Lærer aldri!

Så fra å ha et vell av planter har du nå for lite. Da må du nok finne frem såutstyret ditt til vinteren :)

Sea foam var riktig en lekkerbisken :)Jeg googlet den og noen av bildene viser rosa blomster. Jeg skal ha en bunndekker som er hvit til et nytt bed jeg skal lage neste år, så hvis denne er (garantert) hvit kan denne rosen være aktuell.

Du kan jo kalle gårsdsplasshaven etter himmleretningen den ligger, f.eks østhaven eller sydhaven. Eller grushaven.
GundaM sa…
Hmmm, ikke nok blomster til å fylle bedene...? Wrææææ

Så i en blomstereng;) Hihi

Hilsen ei som er glad for regnet!Ha en fin dag!
da venter jeg spent på nye oversiktsbilder, du drar jo på med den turboen din så det monner!

Vakker rose da, skikkelig mørkegrønt bladverk.
Linecas have sa…
Her var det jammen mye å svare på.

Ja mannen har lært det er de utroligste ting han har tatt med opp igjennom årene til meg men nå har han forstått det som ikke er praktisk men pent også. Ikke verst.

Rosen har et hit av creme/ rosa i seg. Den er ikke kritthvit.

Ninna kjære vene det var da ikke småtterier du har måtte flytte fra. Og så en singer med bord og hele pakka. Slike bord er utrolig vakre som pynt i hagen.

Sola har jeg litt i halsen nå ja. Det regner litt med jeg er storfornøyd.

lykke til med grønnsakshaven Ninni. Den blir nok bra til slut. Det er stort sett kun viljen det står på =) Men sola er no herk når man skal gjøre tungarbeide ja.

Gunda. Jeg har flere plante r å hente i gamlehaven ;-)

Anne joda bilder kommer må bare knole litt til i dag før jeg tar bilder. Hehe..
Anonym sa…
Lekkert! For en engergi!

Tunhagen er jo en koselig benevnelse

Hvis gårdsplass og tun er det samme på din dialekt da - det er det på min