Lammeøre- Lambears

Jeg  hadde en plan om ut å kjøpe løk i dag, jeg  hadde en plan om ut å klippe malurt til juledekorasjonene. Men her våknet vi til 10 cm hvit guffe  i dag. Vakkert er det dog så irriterende.
Jeg  har stadig vekk noen planter stående som burde komme  i jord også. Ikke  bare  i potter  men også i poser. Tsk slik går det når man tror at man kan utsette  til i morgen....


Lammeøre er fint til så utrolig mye. Ikke  bare  i bed  men også veldig fine til dekorasjoner inne som skal holde seg. Man kan lime  bladene  på juletrekuler og dandere de i dekorasjoner eller  henge  på juletreet. De er fullsendig  uvurderlige som kontrastplante og kantplante. De går til absolutt alt. Favoritten min er nok den som ikke blomstrer  fordi den ser ryddigere  ut. Men spirene  som gjerne ser enda  mere lodne ut enn selve bladene er virkelig  vakre. Når jeg vandrer rundt  å kosekikker  på plantene så må jeg stryke  på plantene.
Lamme øre heter Stachys byzantina  på botanisk latin. Den tåler  utrolig mye tørke men blir finest med  normal tilgang  på fukt og litt  mere  næringsrik jord.

Lambears is good for so much- Not just  in borders but also very usable for decorations indooors. One can glue the leaves on small balls or xmas tree ornaments and use them in decorations or of course hang them in the xmas treee.
They are  unvaluable as  contrastplant and frontborder plant. They fit absolutely evrything.
My favorite  is the one without flowerings steems,because  it is a moore tidy plant overall. But  when i do my garden cozy walks I must touch the flower steams  because they are even moore furry and soft than the basal leafes.
 Lambears  name in botanical latin is Stachys byzantina.. The can stand a  lot of draught and poor soil but  is  best in normal fetilize and  moist  soil.


Lammeøre er en fantastisk kontrastplante. Man kan ganske enkelt ikke få nok av den. 
Lammeøre er et soleklart valg  i en hvit hage. Den lyser opp og står veldig godt til hvite blomster eller  hvit broket bladverk. Sissinghurst i england har en hvit hage som er berømt. Og der finnes det selvsagt Lammeører.
 Nå er det husvask på planen. Kjekk tid  å planlegge  nye sammeplantinger på. Gnikke vaske og gnu og drømme som lammeører i alle  mulige sammensetninger. Det  må da bli bra.

Lambsears is a fantastic contrasting  plant. One can never get enough of  it.
Her together with. Lamium maculatum with white flowers, Nigella damascena and some papaver somniferum, Opium poppies. Lam ears is a very good choice for white gardens. Sissinghurst castle in Uk have a very famous white garden. There they have  of course lamb ears.

Care for a virtual stroll at Sissinghurts? Bon voyage


It is Sunday and  it is 10 cm with snow outside  here. Suddenly November became a  lot brighter. That  is  never a  bad thing for the  moodlets.And if I dream of lambears while I am fixing my house should  be good.

Ha en flott Søndag. Have a marvelous Sunday.

Lineca

Kommentarer

Jeg er så enig med deg, lammeøre er en av mine favoritter, særlig i den hvite hagen.
Det er koselig å få noen små hagedrypp fra deg igjen, nå når min egen har 10 cm tele....
Linecas have sa…
10 cm tele. Huff og her sitter jeg opg furter for 10 cm snø. I grunn skal jeg prise megb lykkelig om snøen ligger for da blir det begrenset med tele her i vinter.Ideel ov ervintrings forhold i grunn.