søndag 28. november 2010

Utrolig, men desverre en realitet.

Jeg har hva  kan man kalle det. Ekstremt sjokkerende nyheter.

Mandag forrige  uke  kom poden hjem hulkende  og ristende fra skolen. Vettskremt. Det ble trøstet samtidig som jeg skulle finne  ut hva  i all verden er det som har skjedd.
Han har det  jo godt  på skolen nå. Ting går så bra, han kom til og  med  hjem med en 6 på et skoleprosjekt.

Joda To gutter  i niende har vært  mildt sagt grusomt ekle. Disse to hører til en gjeng som er mindre bra. Det var de  på barneskolen og det er de  på ungdomskolen. Men ungdomskolen har en egen ansatt for  å ta  hånd  om dem og de  har fra første stund trygget poden ekstra fordi to uker  etter at han begynte  på den nye  barneskolen etter at vi flyttet, var  han og kompisen så uheldig  i å ferske gjengen i å tenne  på søppelkassene til skolen. De  løp selvsagt og sa i fra og  havnet derfor på hat listen til denne gjengen. i tillegg viser det seg at den ene har et søskenbarn som gikk i podens klasse i hommelvik.  Så pga dette  har ungdomskolen tatt ekstra skritt for  å forhindre at poden og kompisen blir utsatt for moe mere. De satte dem til og med  i klasserommet som ligger lengst fra  klasserommene til niende trinn.

På mandag  når poden skulle  hjem så syklet  han ned en bratt bakke som ligger mellom ungdomskolen og barneskolen. Der sto to av guttene klare ( den ene han med søskenbarnet) og stengte veien for  han. De dro han av sykkelen slik at  han ramlet  på ryggen og sa  han var jævli stygg.
Poden klarte å komme seg  på sykkelen igjen. For  å prøve  å lure disse to som jo godt vet  hvilken skolevei han har , så syklet  han en omvei rundt samfunnshuset for så å komme  dit han egentlig skulle ha syklet.
Men dette lurte  ikke guttene. De dro igjen poden av sykkelen. De  la  han foran en parkert bil på ryggen og den ene ( med søskenbarnet) ga  han en høyre knock out  i ansiktet.  Så kommer det verste da. Poden kom seg  opp igjen. Hvorpå de så kaster han ut i bilbanen og han lander foran en bil i fart.

........... :( :( :(

Bilen klarer å stoppe akkurat , 40 cm fra gutten som lå nede forsvarsløs.

Hadde en voksen gjort dette ville det blitt  kalt for drapsforsøk.


>=((

Jeg ringte selvsagt skolen øyeblikkelig jeg  hadde fått historien ut av poden som ristet av sjokk og som lå og gråt hysterisk.

Læreren kunne jeg  nesten se ble blek i ansiktet på den andre siden av røret.

På Tirsdags  morgen ringte så skolens  inspektør samtidig som poden var  hos lærer for sikker identifisere guttene.

Allerede Mandag  ettermiddag  hadde skolen fått beskjed av vitne på barneskolen så foreldrene var  i realiteten varslet allerede Mandag kveld.

Inspektøren fortalte at telefon linjene  hadde glødet  hele Mandag kveld. De tok dette meget alvorlig.Dette var OVERHODET IKKE greit.

Hun vil jeg skal anmelde. Tanken har selvsagt allerede slått  meg fordi livets iboende faenskap har jo allerede gitt oss en erfaring som endte  i anmeldelse av skole og ugjenrings  mann som dere antagelig  husker.
Livet blir utrolig uvirkelig, man kan ikke forstå det  overhodet er  mulig  at slik skal kunne skje.

Inspektør gir meg tydelig inntrykk av at dette blir tatt hånd  om og jeg kjenner en viss  lettelse over at  jeg  nå i det minste denne gang slipper  å være kjærringa  mot strømmen helt alene uten støtte  og forståelse fra skolen.
På Torsdag drar vi altså til lensmannen og poden avgir et  meget detaljert  hendeles forløp. Min mor  var  med  og  hun er jurymedlem og har hørt  mang en forklaring og hennes reaksjon er at dette  kan overhodet ikke være funnet  på.
Det viste  jeg dog. men det  var nå veldig alright å høre åkke som.
Politiet tar saken meget alvorlig. Det var  ingen biler som forhindret guttene i å se om det  kom bil kjørende eller ei og det gjør saken enda  mere alvorlig. Det var overlagt.
Etter lensmannsbesøket drar min mor jeg og poden til nysenteret her i kommunen og  spiser  litt  kake  og kakao og roer  ned  litt. Poden blir satt av  hjemme  mens jeg drar rett til skolen fordi de ringte under  kakespisingen og ba  om akkutt møte, fordi inspektør  hadde  klart  å frigjøre tid for både seg selv, læreren og miljøarbeideren.

Møtet forløper meget godt. De gjør virkelig alt de  kan.
guttenes foreldre tar saken meget alvorlig og guttene  har fått store konsekvenser hjemme. Nå har de  ikke  lov til å se  på poden engang.
Den ene forsøkte seg likevel litt  på Onsdag  hvor han hadde ropt til poden at  . "Duuuuh skulle da  ikke si at  jeg  hadde slått deg! "

Poden opplevde selvsagt dette som truende. Men han sa  i fra  hjemme så på Torsdag  på møte  informerte  jeg  lærerstaben om dette. De ble  ikke  nådige  i fjeset da  nei.

På Torsdag  kveld var det invitert til mingle party for åttende trinnet. Kun for de. Poden ville selvsagt  ikke gå. Men hvis  man faller av en hest er det  om å gjøre  å komme seg  på igjen så fort som mulig.
Så etter avtale podens bestevenns  mor ble vi enige  om at de skulle møtes og dra dit sammen. Kompisens mor og kompisen ble selvsagt informert  om hva som har skjedd. Reaksjonen hos mor var vantro  og sjokkert over at noen barn i det  hele tatt kunne være så ondskapsfulle.
Så der har vi god støtte.

Poden og kompisen dro på festen. Litt tidligere enn avslutningen ringte han og ville hjem. Da  var han meget forståelig sliten. Men det  var en smilende gutt som kom hjem. Han hadde  hatt det fint. Han hadde selvsagt fått spørsmål om hvorfor han ikke  hadde vært  på skolen tidligere  på dagen, da  hadde han fortalt det som det  var.

Hele klassen skal informeres i morgen. Det vil gi dem et bedre samhold. Det var min pode denne gang.Men det er  ikke sikkert det er det neste gang.
I morgen skal vi også en tur til BUP fordi jeg ringte og  ba  om ekstra time fordi dette er såpass hardt psykisk på gutten min som allerede  har  opplevd så mye vondt med mobbing  på gamleskolen. Dette  oppå alt annet.  Jeg blir helt matt forstår ikke at det  overhodet er  mulig.
Jeg regner  med at guttenes foreldre har fått beskjed  om anmeldelsene og tjeg forstår så kom det neppe til å komme overaskende på de.
Podens forklaring  om hva som hente  aviker selvsagt  fra synderne. Men han har en mye mere detaljert  forklaring  og hendeles forløpet er  også mere detaljert. han beskrev  også bilen som bråstoppet ( og som kjørte videre!!!!!!!!  :evil:  )
De  prøve  også underveis  å ødelegge mobilens  hans og sykkelen.

Siden guttene er mindreårige ender dette opp i konflikt megling. Jeg er rasende så sint at jeg fråder og  er iskald. Men jeg har bena plantet stødig på bakken her  nå. Jeg sysselsetter meg  med husoppussing og  juleforberedelser for det poden trenger nå er en mor som er klar  i huet  og støttende for han. Hvor  lett det er  å helt nervøs når det går opp for en at det var kun 40 cm fra at vi ikke fikk hjem poden er vel noe alle foreldre forstår.

Jeg  lurer  på om  noen har  erfaring med konflikt  meglings  møte med  barn og deres foreldre? De erfaringene skulle  jeg så gjerne hørt. For selv  om jeg tenker at dette  jo er tragisk og en del av  meg synes veldig synd  på disse guttene så har jeg  lyst til å filleriste dem.
Men det  kommer det jo ikke noe godt ut av ikke sant.

Man kan mildt sagt si vi har hatt en merkelig  uke  her. Men vi er åpne og vi snakker sammen. Vi har forholdt  oss rolige  og gjort alt vi kan for å både si ifra  og gjøre dette riktig.

Motgang gjør en sterk. Akkurat  nå kjenner  jeg at det  passer godt for min egen del. men for poden? jeg er  meget  meget bekrymret.

18 kommentarer:

. sa...

Uff....blir helt dårlig av å lese:( Stakkars gutten din, og spesielt siden han har vært plaget med mobbing tidligere:( Men dette var rett og slett grusomt:( Håper foreldrene til de ekle guttene tar dette på alvor så guttene slutter med sånn oppførsel:( Men jeg vet det er ikke så lett for dem heller....ikke noe gøy å høre at gutten deres har vært så stygg mot en annen liten gutt:(

Sigrid sa...

Så grusomt!
Stor klem til poden og deg. Stå på!

New Dawn sa...

Huff så leit at dette skulle skje igjen. Bra er det jo at skolen trår støttende til denne gangen. Ønsker dere lykke til og håper på at alt vil ordne seg til det beste.

Anonym sa...

Så vond lesing... sender deg og dine en klem. Håper aldri jeg opplever at min gutt blir en av dem "teite"....
Klem fra Linn, Sarpsborg

potentilla sa...

Herregud sier jeg bare....
Klem til deg!

solfrid sa...

Kjenner jeg blir sint, jeg også. Stakkars gutt. Klem til dere alle.


Mekling er jeg ikke kjent med, dessverre. Lykke til:)

TurboLotte sa...

Næmmen stakars!!! Åhrrrhhhg jeg hadde vel løpt å banka dem selv. Men du har jo taklet dette kjempebra!!
God klem til dere alle fra oss.

Frøya-Heidi sa...

Så forferdelig at sånt skjer, blir både sint og helt matt jeg.Stakkar lille gutt!

Jeg synes du takler dette så bra. Være stolt av deg selv Lineca!

Ønsker dere lykke til videre.Håper dere slipper flere slike hendelser.

Red Hobbitt sa...

Uff og uff så trist. Og så han som har vært gjennom så mye fra før av.
Skjønner godt at du får lyst til å filleriste noen.
Håper dere får utbytte av konfliktrådsmegling. Jeg har veldig tro på det, så lenge det er kloke voksne til stede. Er selv megler og har hatt mange lignende saker.
Sender deg en stor klem og ønsker dere lykke til.

Lineca sa...

Takk og takk i mente. Veldig godt med stå på kommentarer for meg.
Poden er ikke mobbet nå,det er kun disse guttene som er jævlige mot alle så å si og at den ene hadde et søskenbarn i podens klass i hommelvik er nå utgjort.
Jeg forteller historien for å opplyse om realiteten som er i norske skoler, ikke alle selvsagt. Denne skolen er en veldig flink skole og de tar godt tak i denne saken. De har også opplyst meg at foreldrene tar denne saken meget alvorlig. Dessverre for de stakkars foreldrene er det jo ikke første gang deres barn har vært jævlige mot andre.
Red hobitt kan du være så snill å kontakte meg. Jeg vil gjerne høre hvordan slike møter foregår. Jeg vil ha kontroll over situasjonen her nå. Kunnskap er makt.

Mathildes Eden sa...

Hei Lineca!
Så ufattelig trist at det alltid skal finnes små mennesker. Det sier alt om mobberen, men ingenting om den som blir mobbet- en slik sjofel og farlig handling. Jeg ønsker for deg og din kjære pode, at dere kan på en eller annen måte i trygge omgivelser, få møte de som er ansvarlig, sett dem inn i øynene..
Håper virkelig at skolen kan tilby støtte/psykolog som kan ivareta elevene,følge utviklingen over tid. Både for din sønn og dem som skjender og er brutale. Mest sannsynlig er de blitt slått selv...
Ønsker deg og dine en trygg adventstid. Lykke til
Mathilde E
PS: Få noen til å lære poden litt boksing:-)Eller å løpe vanvittig fort..

Lineca sa...

Vi har allerede kontakt med BUP hvor poden er under oppfølging pga diagnosene hans. Så dit skal vi i morgen. Jeg vil gjerne ha fagpersonale til å snakke med han fordi det er ikke alltid foreldre vet å stille de rette spørsmålene og om vi så gjør det er det ikke sikkert vi får et skikkelig svar uansett.

Skjønner det kan være lett å tenke at de neppe har det godt hjemme disse guttene. men det er ikke det intrykket jeg har fått fra skolen eller i hvertfall ut fra det jeg har hørt har skjedd i etterkant av dette. Man skal trå svært forsiktig der, fordi det finnes foreldre som gjør så godt de kan, men enkelte barn er slik eller blir slik i selskap med andre. Negativt samhold kan man si.

Bønna sa...

Jeg leser og tror nesten ikke mine egne øyne. Det er vondt og vanskelig å ta inn over seg. Jeg har ingen gode råd, men vil uansett gi deg min støtte. Jeg tror du har guts og evne til å gripe fatt i dette på en god måte. Lykke til.

Red Hobbitt sa...

Hvis du vil kan du ringe meg ved sju-tiden (905 58 776)

Maiblomst sa...

Forferdeleg leit å lese! Håpar meklinga går godt, og at Poden din kan kjenne seg trygg og ivaretatt!

Lineca sa...

Å nei jeg så ikke dette før nå Red hobitt. Så dumt. Dagen har vært veldig travel. Skal oppdatere men jeg orker ikke akkurat nå. Men jeg kan fortelle at Bup fant ut at poden var i fin form til tross for det som har skjedd psykisk. Og det er bra. Det ante meg. Han kom seg betraktelig fra Onsdag av og vi har syselsatt oss og smilt og vært glad ingen hengetryner fra de voksne her altså gjennom uken. Snakket har vi selvsagt, men det vi har gjort har vært positivt.

Er det mulig vi kan snakkes på et annet tidspunkt?

Takk for alle kommentarene. de hjelper meg med å holde ryggen rak. :)

Red Hobbitt sa...

Klart vi kan snakkes! Du har nr mitt, bare send melding når du vil.

Anonym sa...

Jeg får frysninger nedover ryggen når jeg leser dette. Så godt å lese at skolen tar tak i dette. Og så syns jeg dere takler dette veldig bra.
PS! Har dere lyst til å lære noen selvforsvarstriks, så gi mæ et hint. Har da lært mæ noko på treningan.

:) Vig/Vigdis