Min nye have

Jeg vet mange snart dør av nysgjerrighet her nå. Jeg har vist glimt på facebook av min nye have. Skikkelig dingling av gulerot i grunn. Hehe. 😁

Som jeg skrev i forrige innlegg. Ny mann og ny have.
Jeg har flyttet til vakre Frosta. Trøndelags kjøkkenhave.  Her er det utrolig vakkert. Kulturlandskap, eldgammel historikk med gammelt vikingting, Tautra kloster og gravhauger, fredede våtmarksområder. Vakre strender og grønt og frodig så langt øyet kan se.
Sannsynligheten for at du har spist grønnsaker og urter herfra er temmelig stor.

Min kjære som også har antydning til grønne fingre og jeg har vært heldige å leie en gård. Det vil si hovedhuset med tilhørende nærområde rundt. Det vil si mer eller mindre tomme plener.
Når vi var på visning holdt jeg nesten pusten når jeg spurte utleier om jeg kunne plante her ute, og da mener jeg ikke noen få planter sa jeg. Jeg er temmelig hagegal. Ja sa han ikke noe problem.
Helt sikkert svarte jeg og han sa "Jadda! Jeg har googlet deg.😂  Å finne meg på nett og min hagegalskap er ikke vanskelig akkurat. 😅
Mannen hadde meg klar allerede. Min samboer viste han hvem er, da det er bare 2500 innbyggere på denne vakre plassen.

Jeg trodde jeg hadde bare plassen foran og litt til siden for huset.  Ved videre samtale over tid med gårdseier hvor jeg la frem tanker og ideer så har jeg atskillig mere. Jeg tenker og håper på å få til på sikt en åpen have her. Frosta promoterer seg i en svært grønn linje selvsagt med sin fantastiske grønnsaksproduksjon. Frosta er en merkevare i seg selv. En åpen have kan brukes ikke bare av hagefolk, men også til undervisning, rekreasjon for eldre, yoga, naturfagtimer. Utrolig mye i grunn.  Kun fantasien setter grenser. Hvordan det blir og hvor langt tid det tar å få til det vites jo ikke. Dette er i alle fall ønskene og tankene vi har i dag. Gårdseier liker ideene våre, og alt som er til gode for Frosta er jo til syvende og sist til gode for hvert enkelte menneske også. Enda en ting å dra turister til Frosta for er  udelt bra.
Frosta ligger en drøy time kjøring fra Trondheim. Altså utmerket dagstur destinasjon.

Gården ligger på toppen av Fånestangen i vakre nordbygda. Vi har godt med utsikt og det er et steinkast ned til fjæra. Siden min kjære er en ihuga fisker så passer det han utmerket at det er båthavn der nede. Frosta har det beste klimaet rundt Trondheimsfjorden.  Nærmere det store hav er det selvsagt enda mildere.
Grovt sett er det sone fire rundt Trondheimsfjorden men på gode plasser kan det være tre. Slik det er her så er vi i le for nordavinden. Det vil si at sonen blir betraktelig forbedret med en gang.😊

Jordsmonnet er leire gjengs over, men ikke blåleire som jeg kjempet med i Malvik. Lett leirejord utenfor stueveggene, med plasser hvor det er tydelig opparbeidet tidligere der det er  eller har vært bedd. Siden god jorden er å finne enda og ikke har blitt svelgt av leirjorda under så er det helt supert.

Planer åpenbarer seg for øyeblikket på tegneblokken, i dagdrømmer og nattedrømmer. Hodet er fylt med jord, dufter, farger og klorofyll. Akkurat slik som det skal være. 😁
Okey nå har jeg vel skravlet nok kan jeg tenke meg.  Det var bare så herlig å skrive igjen. Jeg har savnet det. Over til bildene.

I går var det en fantastisk solrik dag. Godt og varmt. Tre døgn siden var vi nedgravd i snø. I går så det slik ut. Huset er fra 1814. Det røde er nabohuset.
Og ja det er spor etter spade du ser der. 😉



Dette er skyggesiden av huset. Dagen ble tilbragt i solveggen sammen med en venninne  og attpåkatten Xena. Fire timer sollykke og funn av årets første Leirfivel. Det er fantastisk. 😊
Min kjære fortalte meg nå nettopp at det er funnet Blåveis i dag ved barndomshjemmet hans fem minutter herfra.

Dette er utsikten fra inngangsdøren. Vedskjulet er slitent men akk så sjarmerende. Bak huset tenker vi å sette kompostbingene.  Bak der står også ripsbusker. De store buskene du ser er Skjærsmin, Syriner og jeg tror en Rosehagtorn, men ikke helt sikker på det. Foran vedskjulet lener et gammelt epletre seg og til høyre for den atter en syrin.  Det er selvsagt sol på denne plassen også, bare ikke akkurat når jeg tok bildet.


Siden av huset ligger et stabbur. Her er da også terrassen vår som du ser snurten av under. Området ned mot einehaugene blir også have. 



Her ser du sammenhengen mellom byggene.  
Terrassen må spyles og beises. Vi har tenkt at en paviljon vil gjøre seg fint der. Uteplass under tak er viktig. 


Jeg sa det er vakkert . 😍





Når det gjelder planter. Jeg skrev i forrige innlegg at jeg måtte flytte fra  alle mine planter. det vil si tusenvis av planter. Det skjærer meg i hjertet hvem gang jeg tenker på det.
Jeg må altså begynne på null.  Jeg håper det finnes hagevenner der ute som har for mye av ditt eller datt og deler en bit med meg til våren. Blafrer vilt med øyevippene her nå.  😉


Jeg har funnet litt her. Jeg har tusenvis av snøklokker. De tyter opp over alt. Noe jeg er svært glad for selvsagt.
Jeg har funnet to Peoner. Den ene oppdaget jeg i dag faktisk. En Geranium (Tror jeg)  Campanula av noe slag. Astrantia tror jeg. En Daglilje, krokus og litt Påskeliljer eventuelt pinseliljer. Så er her også en Brudespireahekk som sårt trenger en klipp. Og en par Spirea ( tror jeg) av ukjent slag.  Samt en stakkarslig Bergenia som er nærmest kvalt av Spireahekken.


 Det finnes mye einer og villroser i området. Bergknauser like så. De hører naturlig til i et kulturlandskap.  Det er det vakreste landskapet jeg vet. Å få bo slik rett ved fjæra og ha slike muligheter er bare helt fantastisk. Jeg håper inderlig vi får til disse planene våre. Å gi litt til bygda er jo bare helt fantastisk.

Og... til syvende og sist ordner alt seg for snille jenter. 😉

Tudelu for nå.

Line- Cathrin

Kommentarer

Erla Maria sa…
Hi Lele.
Looking forward to see your new have in the summer. Gratulation with your new home and your new life.
Hugs and kisses.
Erla
Linecas have sa…
Hi Erla. Thank you! Always room for you you know. Thank you sis. <3
Gunn Ingebrigtsen sa…
Hei på deg og heia for deg :-) Det gleder mitt hjerte at nettopp du landet på nettopp denne plassen. Gleder meg til å følge deg videre :-)
Villrose sa…
Velkommen tilbake:)
Dette blir spennende å følge med på!