Så gjør vi så når vi lager en dam del 2

En damduk er svært tynn og er lett utsatt for skader. Spesifikt stener eller grener som ligger  under duken kan sprenges opp ved tele og kan lage hull. Man kan kjøpe underduk, men jeg har valgt å bruke det jeg hadde for hånden fordi det blir da dyrt nok. Jeg har brukt mange gamle tepper, slike som ikke  morkner og forsvinner  over tid og to presseninger.


Det er viktig at alt dekkes under duken, god  overlapping er  bra. Skarpe stener og grener skal fjernes først. Storproffene på damlegging bruker også myk fin sand  under underduken. Det har ikke jeg gjort derfor det dobble laget.

Det er svært viktig  med  planter i dammen.I følge boka skal 25% av damoverflaten dekkes  med planter for å unngå algevekst.

Det er svært viktig å kjøpe pumpe etter hvor stor dammen er. Hvis  man er usikker på dette lønner det seg  å handle  hos proffene i stedet for plantasjen. Der kan de garantert nix nada om dam. Jeg  var usikker så jeg ringte Tropex.no før  jeg bestilte og fikk hjelp med å velge  pumpe. Min kjører 4000 liter vann igjennom systemet  i timen.

Jeg  har hatt dam før, og da uten pumpe. Jeg satte torvblokker  på plantehyllene  nede  i dammen og  plantet sumpplantene  i de. Torvblokkene gjør  også at algevekst  ikke oppstår. Likeså vil vannet bli helt svart  og skjule damduken helt. Damduk som vises er verken pent eller naturlig. Det mørke vannet gjør at dammen ser mere naturlig  ut også. Selv om vannet er mørkt er det likevel rent. Det skal jeg gjøre nå også til tross for at  jeg nå har pumpe. Det er fordi jeg vil ha en  så naturlig som mulig  overgang og en god planteplass til sumpplantene. Jeg har ikke så mye til overs for plastik beholdere i dammen.


Her ser du hvordan den ene vannliljen bor. Jeg klippet til et stykke stoff av ren bomull. At det er rent er viktig fordi jeg vil at disse posene mine skal forvinne over tid. Jeg la en haug vanlig jord midt på stoffbiten og satte vannliljen oppå. La ved 3 gjødsel kuler beregnet på vannplanter ved hver. Så knøt  jeg igjen slik at det ble en pose. Der brukte  jeg også hyssing som vil forsvinne over tid, hamp lignende sak. Så klippet jeg av overskytende stoff. Jeg  knøt  igjen ved toppen av vanliljejorden, snørte  ikke helt inntil stilkene fordi den må ha rom til å skyte  nye skudd. Så senket  jeg posene ned  i dammen. Ikke noe jordsøl, ingen stygg plastikk og plantene vil trives utmerket. Om en sesong eller tre vil bomullsposene være borte og vannliljene vil ha etablert seg.
Flyteplanten på bildet heter Azolla. Fint og vakkert alternativ til Andemat.

Bak stenen som holder slangen foreløbig  på plass skal det  komme en liten dam. Det skal bli litt vannlyd  her så vi får dempet lyden fra veien nedenfor huset en smule. Hvordan jeg vil angripe det å dekke den loddrette damduken her, jeg  må jo få skjult den og ikke sant, vet jeg ikke enda, men google er en god ting  å ha så jeg finner det vel ut.



I helga skal vi på hytta  igjen denne gang med henger på slep. Vi har allerede samlet en del sten der, så vi skal hanke i flere, finne  mosegrodde grener, mose mm. Litt fordel er det  å ha stor tomt og egen skog  på hytta, 5,7  mål, med to bekker som renner  igjennom så vi har noe å ta av selv. Man kan vel ikke sånn uten videre gå å forsyne seg i mengder av ting og tang fra naturen, men man kan jo alltids spørre grunneier om lov til det.  I bakgrunnen på forrige bilde kan noen av stene vi har hentet hjem fra  hytta sees.

Jeg tok disse siste bildene for en drøy halvtime siden. Var akkurat  ute  og skrudde av  krana så dammen er  nå ferdig  oppfylt. =D

Bilde fra andre etasje.



Jeg  har flytta  mye  masse  i dag. Selv om vi grov dammen i fjor så må kantene  justeres etter som dammen fylles. Det er også viktig  å lempe litt på damduken og underduken slik at det ikke blir kjempefolder, de er som regel vanskelig å skjule.
Man ser snurten av  meg til høyre der, legg merke til hvordan buksefarge har forandret seg  i løpet av dagen fra burgunderrosa til møkkabrun ;-)  hehe...

Dammen for en halv time siden. Gemalen som er happyshæppa på grunn av ei stuka tå har stort sett  bare  kikket på i dag bortsett fra når vi trakk ut duken. Men saksa  fant han og fikk klippet til kanten slik at det  ikke ble så mye overflødig matriale. Kanten skal dog  klippes mere. Man kan gjøre  kantene på mange  måter. Ettersom jeg  har  leirjord  her oppe ser jeg  ikke store behovet  for  å lage voll og sump bed, så jeg  , bare brette ned  uten jordmasse mellom. Aj vanskelig  å forklare den der, får ta bilde av det  når  jeg  kommer så langt.

 

På bildene  her sees det litt bedre  hvordan jeg  har skuffla  jord  i dag. Terrenget skal helst ikke helle ned  mot en dam fordi næring kan føres ned  i dammen ved regn, derfor forsøker je  å gjøre det så flatt som mulig rundt dammen. Når jeg skjærer slik ned oppnår jeg samtidig opphøyde bed og det liker jeg fordi da blir plantene høyere og større i forhold til meg og det hele luner enda  mere.


Siste bilde for i dag dette her. Vannslangen har tatt  pause og det skal jeg også. Jordrotta  her trenger sårt  å komme seg inn i en varm dusj etter en lang  og effektiv økt  i hagen. og  å ja  rene klær  ;-)


Tudelu!

Kommentarer

Unknown sa…
ÅÅjjjj så lekkert det bliiir!!!
Jeg fant ut at mose er en kjekk sak å stappe innimellom der duken synes. Holder man den blaut så holder den seg grønn. Men også tørr mose er jo ganske fint.
Min dam er litt sjev i kantene så jeg klarer ikke å dekke all plasten. Men mesteparten da.

Men hva med gjærde? Er det inngjæret helt rundt? Er de ikke kanske strenge med sånt?
Lizbeth sa…
Dette var supre innlegg Lineca. Akkurat det eg treng no når eg skal til å lage dam sjøl og aldri har gjørt det før. :) Kjekt å følge med på nyhagen din. Blir kjempeflott. Kor stor er dammen din og djup?Og kordan skal du sikre den?
IngunnBW sa…
Etter denne beskrivelsen kan hvem som helst lage dam :) Kjempebra! Dette blir überlekkert!
Linnemi sa…
Bra, Damen! Nå har vi i alle fall ikke manglende kunnskap å skylde på om vi ikke har dam. :D
Linda sa…
Flott beskrivelse:) og så fint det blir:) Flink du:)
Ellen Walnum sa…
Ja dette blir flott! Og så moro det er å følge med:)
Linecas have sa…
Hjertelig takk!
Angående sikring så er ikke denne komunen så veldig nøye på det. I Hommelvika var det noen som hadde dam kun sikret med en løsvoksende hekk mot veien. Samme veien som jeg bodde i, men akkurat der var det mange barn som syklet og lekte.
Her blir det null innsyn og høyst ufremkommelig. Dog jeg skal ha opp noe rundt området der oppe. Grubler på hva det skal bli, Thujahekken har jeg gått bort fra, har fått en annen ide som vil være mye finere og noe som jeg ikke ahr sett før, men jeg må sjekke ut litt om det for jeg vet ikke om det er gjennomførbart enda.Må stille spørsmål om det på hagegal.
Har ikke målt dybden enda.
Bente sa…
Så spennende!
Ser ut for at det blir en kjempefin dam!
Klem fra Bente
reidunn sa…
Gratulerer med lekker dam! Dere har jamen vært superflinke.
Jeg prøvde å finne ut hvor dere bodde, vi kjørte forbi på vei fra Sælbumarten. Vi skal nok stikke innom en gang.
Imponerende hvor langt hageanlegget har kommet på så kort tid.
Stå på, og ikke glem å stolhage innimellom.
Arild sa…
Takk for nyttig beskrivelse, dermed fikk jeg også et lekkert vannhull rett utenfor stuevinduet!
Ang. planting nedi dammen, under vannet; kunne du skrive litt mer detaljert om hvordan du fester/planter i torvblokka? Likeens, hvordan planter du vannliljer i bunnen av dammen, jeg tenker å bruke leire og nettkrukke.
Anonym sa…
PS. Glemte å si at dammen din ser så fin ut!!! Du har virkelig sansen for samplanting og former.