Hageåret 2019. Del 3. Juni og litt Juli

Juni fortsatte i samme tempo som tidligere måneder. Nå begynte vi å se tydelige resultater. Plantene begynte å blomstre. Både planter pådratt på gartneri og fått samt fra Ninas import.
Første under er en Epimedum. Nivea alba mener jeg å huske det er.  Nummer to er en Potetilla fra Nina og Polemoniumen helt sist er også fra Nina.




 Noen av plantene var jeg sen med å få i jorda. de led litt i varmen selv om jeg vannet de godt. Jeg forventet at de ville sture første sesongen, men de begynte raskt å blomstre. Gledelig. 😄
Jeg tenker at det har mye å si hva slags jord vi har. Den er næringsrik, og inneholder og en del sand. Ikke så mye at det blir tørt, unntatt under store busker og trær selvsagt, og ikke så tørt at næring bare renner igjennom.
Rundt vedskjulet har det vært bosshaug en gang i tiden.. Dermed er jorden fet svart muldjord. Jubelen sto i taket når jeg oppdaget det. Måtte poste  jubelen på Facebook. Noen kommenterte at for utenforstående måtte jeg nok virke helt skrudd. 😂
Det er dog ikke enkelt å grave opp jorden. Bak vedskjulet vokser kveke og Bringebær. 😒

Jeg plantet raskt Stemor på våren. Vel vitende at de kom til å blomstre helt til den sterkeste sommervarmen slo til. De holdt seg fine helt til midten av Juli. Da føk temperaturen helt opp i 35 grader. Da ble det kollaps. De gledet oss lenge. Litt farge i beddene mens vi ventet på  at andre skulle eventuelt begynne å blomstre. Samt at de fylte jo ut huller.  De var det stadig mange nok av.


 Vi tok litt mer pause nå. Dagene da det var som varmest tilbragte vi på sjøen. Å fiske har vært samboers hobby helt siden han var liten kar. Båten er en riktig gammel trebåt som tøffer i vei i bedagelig tempo. 😊 Siden den er gammel trenger den litt stell også. Samboeren dro noen turer alene. Jeg tenkte at han trengte nok en liten pause fra hagingen. 😏 Alt var jo nytt for han selv om han har hatt drivhus med diverse i mange år. Fra drivhusglede til jublende hagegalskap er et langt skritt å ta. Helt fantastisk.



Jo lengre ut i sesongen vi kom jo oftere måtte vi ta pauser. Det var mye bæring. Bare forflytting av all jorden til kjøkkenhaven krevde store krefter.  Jeg hadde frustrasjonstårer i blandt.

Kjøkkenhage ble det, og det så til de grader. Siden vi jo bor på Frosta som er Trøndelags kjøkkenhage så fikk vi en del småplanter av purre, sellerirot, osv.

Vi anla kjøkkenhagen i geometrisk mønster. Fire bed helt symmetrisk med en sirkel midt i.  Den skal utvides. Vi har planer. 😁
Dere ser her også jorda som var her. Steinhard. Straks det regner så fylles området opp til en stor dam. Enkelte steder så dypt som nesten 20 centimeter. Vi trodde at vi hadde fylt på nok masse men de to ytterste beddene må fjernes, svært dreneringshull graves, mye sten fylles i , så tilbake med bedene. En del forenklet fortalt. Ganske surt, men slik er det nå.  Vi har og en plan om hvordan området rundt beddene skal bli. Det vil kreve arbeide det også, men langt fra så tungt eller langdrygt. Det blir det  mer om senere i sesongen når vi begynner med det.


Vi laget enkle tipier av tynne nogenlunde rette småseljer. På de vokste blomstererter. Vi hadde fire sorter potet: Pimpernell, Mandel, Asterix og Nansen. Sistnevnte er veldig god sort. Vi hadde Rød løk, Gul løk, Purreløk, hvitløk og gressløk.
Vi hadde Oregano, Dill, Kruspersille, storebladet Persille, Basilikum, Koriander og Timian. Gulerot, Sellerirot, Rødbete, Isbergsalat og Hodesalat. Vi hadde Plukksalat, Bønner, Peppermynte (i potte!),  Physalis, Sitronmelisse, og selvsådd Asparges. De er selvsagt bitte små. Jeg har sikkert glemt noe nå. Det var så mye. Bildene her er fra Juli, Denne posten er tilegnet juni, men kjøkkenhagen var ikke stort å se til enda i juni så jeg jukset litt her nå. Tenkte det var artigere å se hvordan det så ut en måned etter alt ble plantet.  😊








Vi rakk å flette kantgjerde til det ene innerste beddet.



Slik ser kjøkkenhagen ut per dags dato.  At dette er ikke særlig bra sier seg vel selv.   Dammene strekker seg også opp i woodlandet. Det er jeg veldig bekymret for. Vi får se hvordan plantene der har klart seg igjennom denne våte vinteren.



Tenker jeg sier stopp her for denne posten. heng med på galskapen. 😊
Tudelu!

Line-Cathrin

Kommentarer