Så gjør vi så når vi lager en dam del 4

For de som har vært  innom her  på besøk har kanskje lagt  merke til at  jeg  har  hatt en stor stein liggende  midt  på bunkerstaket. Den fant vi i fjor når vi gravde opp gårdsplassen. Jeg fikk se den og viste øyeblikkelig  hva den skulle brukes til. Spenningen i dag  har vært  påfallende stor fordi jeg visste  ikke  om jeg ville få det til. Jeg  kan litt  om dam men en novise er  jeg da  åkke som. Jeg  har  nevnt for  at  jeg skulle  ha to dammer, en liten og en stor og  mellom dem et vannfall. Nettopp steinen er  vannfallet. Saken var at  jeg måtte forhindre v annet  å trenge inn under  stenen istedet for  å falle  over.Ingen enkel sak for det er  ikke hva som helst som kan brukes. Limet måtte  lime  duk til stein. Gemalen forhørte seg  hos den lokale  bygg dealeren vår  i går  og kom hjem med en  par tuber mystisk noe. Det måtte  jo også være så giftfritt som overhodet  mulig.

Begynte selvsagt  med  å grave  ut  lilledammen. Svor  og banna  noe jævli for  her var det så tørt  i dag at selv  Humlen hang  med slipset så da  er  jo ikke hard  leirejord  i blandet stein og kvekerøtter særlig  underholdende å grave  i. Hmppf. =I
Stenen måtte  også behandlet  litt. Gemalen renskjærte  undersiden så den var så plan som overhode  mulig for  bedre  feste for limet. Det ble veldig fort til gutten i røyken det gitt.



Det  limes.







Kan ikke komme fra at  til dette trengs det sterke  karer.


Justeres...



Satte så på pumpa  igjen. Holdt dette da? Heldigvis var  jeg alene  om det for  makan til stress opp da kan man lete lenge etter. eeeeehe heeee =)

Jaaaaaaaaaaaaaaaa!



Duken er  kun grovskjært. Stenen skal hugges litt til også.
Slangen er gjemt godt  under mosen og stenene.
Når  jeg  omsider var ferdig  med dette  var  jeg  også ferdig  kvinne  og krøp innomhus.Flaks hadde  jeg  også, rett  inn til program fra Chelsea så derfor er  jeg  atskillig senere med  oppdateringen enn hva  jeg  hadde tenkt meg.

Litt lengre  i fra.Lilledammen. I bakkant sees gemalens  prosjekt,Katteluftegården. Skal bli fin den å sjø han må bare bygge den først før jeg får lov til å plante rundt den heheheheeeeeeeeee =))






Så litt noe som jeg  har glemt  å si noe  om.
Levelering. Når du lager dam så er det viktig at alle  kantene er  like høye ellers blir det en plass hvor vannet vil ut  og en annen plass hvor folien vises for  mye. Ekleste  måte  å gjøre dette på er  å legge en lang  planke  på kryss  og tvers  over dammen og sette wateret oppå. Helt 100 % må det  jo ikke være for  damkantene trenger  jo alltids justering uansett.

Så var det en ting  med  bruk av  mose. Så lenge  mosen er  i kontakt  med vannoverflaten og  samtidig i kontakt  med  jorden utenfor dammen vil den fungere som en veke og trekke vann opp fra dammen og  ned  i bedene dine. Grei vanning men hvis dammen er  liten så medfører det  mye oppfylling av vann i solrike perioder.

Nå skal jeg  koble ut  hodet og prøve  å holde  meg vekk fra  hagen resten av kvelden. Hm...Litt vanskelig for se det er nå moroa begynner for  meg. Nå kan jeg dandere,plante, fikse  og stæsje til jeg blir grønn i trynet der  ute. Halleluja!=)
Hvor var  nå det vinglasset  mitt.... ,-)

Ha en fin kveld!!!

Kommentarer

Anonym sa…
"Herre bli fint ja!"
Flere som får lyst til å virkliggjøre damdrømmen nå!
Også TO dammer på null komma svisj a gitt!Du er dyktig til mange ting du.Kunne tenke meg å få med meg en inspirasjonskveld med deg.(har sett at du skal til Toten snart)
Har også sett på flower show nå!
En liten kommentar til det forrige innlegget ditt:jeg mener det er en broket Tolmiea menziesii du har plantet?(ikke en Tellima)
Mvh. pictus folia.
Linecas have sa…
Takk.Jeg følte det var noe alvorlig glat med det navnet men fant ikke ut av det.For sliten. Skal rette på det.
Ja det var en fint program fra Chelsea.So litt for lite av kebony hagen til Darren synes jeg men.
Hvor har du sett at jeg skal til Toten snart? Jeg skal det altså men lurte på hvor det er lekket.
IngunnBW sa…
Å du store min tid! Jeg er målløs...! Dette er ikke mindre enn fantastisk! Og for en inpsirasjon! Hadde jeg ikek vært så redd frosk hadde jeg sporenstreks begynt å grave. Du har vel knapt sovet i natt før den store pusleplantedanderelekedagen?
Herlig program fra Chelsea i går ja, jeg tok opp så i kveld skal jeg se det om igjen :)
Villrose sa…
Utrolig, men sant!
Linnemi sa…
Igjen: fantastisk! Jeg bøyer meg i støvet! :))
Kathrine sa…
Steike! Dette blir virkelig flott!
Og ja, har du liten dam, som meg, så virker mosekanten som et trekkpapir. Det blir myye påfylling av vann til meg, i tillegg til at dammen lekker litt...Men neste år, da:-)
Og jeg har brukt torvblokker i bunnen og litt på kantene ja. Før hadde vi rumpetroll oppi, de spiste opp alle algene, men nå er vi borte endel på ferie, så vi har ikke det lenger. Da ville de ha tørket inn stakkarene.

Sverdirisene står i leirpotter, men en var frosset i vinter. Så har jeg krypfredløs langs hele kanten, men det ble litt for mye. De kan blomstre 5cm under vann, men som sagt så dekker de så mye nå at jeg kanskje skal ta de helt bort.

Du skal få ei rot av meg av buttblodtoppen:) Fikk den av min søster, som har to til, som jeg også skal få rot av. Den ene av dem er nesten sort.

I dag regner det, en liten hviledag kanskje,) Vel fortjent iallefall:))
Linecas have sa…
Tusen tusen takk=)
Et lite tilbakeslag i dag.Den ene siden har gitt etter og vannstanden har sunket drastisk jeg må til å rette opp.
Kathrine det sier jeg ja takk til vet du.Den var virkelig flott.Den mørke nesten svarte det er vel officinalis den har jeg fra før.Sanguisorbaene er vikelig flotte planter.
Asbjørg sa…
Heisann,her ser det virkelig ut som det jobbes!Har ikke vært inne hos deg før,men kommer nok igjen!
Skal si det jobbes hos dere!!
Og flott blir det også, kjempeimponert:))
Skulle gjerne hatt en slik dam...sukk!
Flott kveld til deg!
Lizbeth sa…
Eg e kjempeimponert. Det blir så fiiint. :)
Wenche sa…
Så utrolig fint det blir, jeg er mektig imponert - og inspirert!

Har lenge lurt på å ha dam i hagen, men har liksom ikke kommet lenger enn til å lure. Men her serverer du ideer på løpende bånd, lurer på om jeg ikke må revurdere det med dam i hagen. Kanskje det blir et prosjekt for 2011 :-)
Snuffeldyret sa…
Så flott det blir! Skulle ønske jeg kunne ha plass til noe så lekkert gitt.
Unknown sa…
Herrekongsverre så lekkert!!!!! Jeg blir helt gåen.. fytti.. ååååhhh altså.
Ååååå så flinke dere er!!! Og så flott det blir!!!

Blir spennende å se resultatet :)

Ha en fin kveld :)

Klem
Hege :)