Rose ønskeliste

De siste ukene har jeg lest meg opp på rose. det er ikke så rent lite å sette seg inn. Arter,hybrid,egenskaper osv.
Jeg vil ha roser som tåler en støyt nå.Ingen på grensen av herdighet, ikke under H4. Siden jeg tross alt ikke har en gedigen hage så vil jeg gjerne at de skal remontere. Noen må også være skyggetålende.
Jeg har hentet denne  informasjonen fra norske rose nettbutikker og Dams store rose bok som er tilrettelagt for norske forhold av Dag lyngar. han kan jo roser veldig godt så det var nyttig. Jeg har forsøkt så godt jeg kan å så sammenligne info om hver rose fra forskjellige plasser de aviker nemloig noe fra hverandre når det gjelder herdighet. Jeg tror jeg har det rett nå. Det ble ønsket at jeg skulle dele listen her på bloggen så da gjør jeg det. Nacvn herdighet og remonerende eller ikke og om de er skyggetålende skriver jeg. Størrelse slektskap osv må dere søke opp selv. Jeg vil også skrive inn for min egen del hvor jeg eventuellt har fått tak i rosen.


Celestial, H6.7 Ikke rem(ontant) skyggetålende. Hammer 2011

Centifolia H5 ikke rem.

Conrad ferdinand Meyer. H5 rem. Vokser raskt.

Constance spry H4 ikke rem.

Coupe d'Hebe H4  ikke rem (kan bindes til klatrerose)

Debutante H4 ikke rem, tåler dårlig jord.

Dorothy Perkins H4 klatre/slyng ikke rem.

Dr.w van fleet H4 ikke rem klatre/slyng

Earth song H5-6 Rem veldig bra.

Fantin-Latour H4 ikke rem. Vokser raskt.

Felicite et perpetue H3!  ikke rem.  Klatre/slyng

Gertrude Jekyll H4 Rem godt ved kniping.

Comte de Chambord H5 Rem bra.

Gros des Mousseux H4 Rem sporadisk.

John Daviss H 5-6  Avlet for canadiske forhold ! Rem, blomstrer til frosten kommer.

Karls Forster H5 Rem bra.

Katharina zeimet polyantha H5 Rem kontinuerlig.

Kazanlik syn Trigintipetala H5 Brukt til rose oljeindustrien, intens duft.

Leda H4 ikke rem men den kan remontere en sjelden gang.

Long John silver. H4 Klatre/slyng. Ikke rem og sent i sesongen.

Loise Odier.  Rem H5 Hammer 2011.

Lykkefund H 5-6? klatre/ Slyng

Mary rose H5 Rem bra.

Mayor of Casterbride H4 Rem bra. Hvis grene bindes ned blomstrer den langs hele grenen.

Mme plantier H6  ikke rem.

Mme Lois leveque H4 rem. Meget pålitelig i remonteringen.

Morden blush H6-7 Re, bra,overdådig til frost.

Polareis H6-7 rem.Foreldet for meget harde forhold a la nord usa og canada.

Praerie joy H6-7 Rem, har lest dette er en plant og glem rose.

St swithun H4 Rem.

Noe kan være uriktig her, si endelig i fra. Vil veldig gjerne høre egne erfaringer på rosene.  Vet ikke om alle er å få fatt i her til lands enda. Skal sjekke Hessleber,roseexperten,rosay røyse og rom bogrønt Tønsberg for det.  Er det flere leverandører jeg burde vite om. De må kunne sende i posten.

Kommentarer

Villrose sa…
En fyldig rose-ønskeliste er obligatorisk! I stedet for den noe lite herdige Felicite et Perpetue vil jeg anbefale den helsøte alba-rosen Felicite Parmentier (orker ikke alle aksentene!)!
Tusen takk for listen.
Tidligere i dag var jeg på det lokale gartneriet og kjøpte Constance Spry. Som du skriver er den dessverre ikke remoterende, og jeg fikk oppgitt at den blomstrer overdådig i tre uker. Slutten av juni og begynnelsen av juli. Det eksemplarer jeg kjøpte var fra i fjor, og hadde stått ute i vinter. Eieren av gartneriet kunne fortelle at alle rosene som hadde stått ute hadde frosset i hjel i vinter utenom denne og en annen Austinrose (som jeg dessverre glemte å spørre om navnet på) Det er med andre ord ikke noe å si på herdigheten, rosen var så å si ikke frosset tilbake i det hele tatt :-) her på sunnmøre har vi hatt en hard vinter.
da lagrer jeg innlegget ditt til senere bruk, og tusen takk for at du gjorde jobben for meg. Stor klem fra kalde og forblåste sunnmøre :-))))))
Hei igjen.
Glemte å skrive at rosen jeg kjøpte hadde stått ute i en plastpotte! Jeg vil også dra frem min navnesøster, New Dawn, som jeg har selv og heller ikke fryser noe særlig tilbake om vinteren.
Rosa Mundi overlevde vinteren i potte uten på verandaen min i vinter. De ander avgikk med døden dessverre.
Blomsterguri sa…
Imponerende liste! Du burde kanskje sjekke Hesselberg gartneri i Drammen. Tror han har mye fint. De fleste rosene mine har faktisk overlevd - bare de i krukke er borte, og de hadde nok strøket med uansett H4 eller ikke.
Jeg kan enbefalle Lykkefund, samt en rose ved navn Therese Bugnet. Nydelig busk, rosa remonterende blomster, sone H7, kanadisk, hardfør:DDDD Klemz grethe Duften av roser
Herlighet så mye fint du har i hagen din, blir helt stum :)
Dammen i hagen på innlegget under her var bare helt nydelig, har så lyst på en dam i hagen jeg også, men min kjære er ikke helt enig enda :(
Var en bra ønskeliste du har ja, he,he :))
Har lagt meg til som følger her også, må innom igjenn for å få litt tips tenker jeg :)

Klem Mette :))