Vill og hemningsløs, eksotisk hage i Norge.

Høres ut som en umulighet i grunn. Kikker jeg ut vinduet nå så er det surt, det har siste døgnet snødd horisontalt og selv om det er blitt lysere nå så er det langt fra solfylte Florida til gloomye Trøndelag.


Jeg tenker alltid at er det vilje er det råd- til å få det til. I gamlehagen skapte jeg en hage hvor folk la turen om for å se, bilene sneglet seg forbi for å snu oppe i gata for så  å snegle seg enda en gang forbi.
Noen få sjeler torde å komme ut av bilen å si,  hiemmel, for en hage! kan vi vær så snill å få se.
Siden jeg er- all about -det å spre hagegalskap så sa jeg aldri nei.



Folk gikk med stjerner i øya når de forlot hagen, Noen skjønte overhodet ikke hvordan jeg hadde fått en liten flekk trøndersk jord til å se ut som sunny Florida.
Trikset er fargene, og plantevalgene.


Regel nummer 1 for  å få et ekostisk utrykk er hold deg unna pastellfarger. De har ingenting her å gjøre.

Skal det være rosa så må det være sjokk rosa som klarer å hevde seg i din oppmerksomhet i konkuranse med Oransje og rødt.


Regel nummer to:

Velg  planter som vokser FORT!
Pingleplanter som du må grave fram med hubbles teleskop har ingenting her å gjøre. I tropene er alt stor og frodig.


Regel nummer 3. Tenk utenfor boksen. Hva er en hageprydplante?
Kålblader  blir riktig så eksotiske sammen med andre mere vanlige stauder. Sleng  på en eksotisk klatrer så har du tropiske rytmer i bed dansen.
Planter som grønnsaker har gjerne stort bladerk. Kål har jeg  nevnt men tenk på gresskar og squash. Nam nam for øyet og for gane.
Mangold den med mange friske farger på stilken. lekkert sammen med en mørk Heuchera og hva  med Asparges, fluffy sak som du med god gjødsel kan få til å bli riktig stor.
Urter kan også bidra. Her under en Monarda  hestemynte. Skrekkelig farge  i et vanlig staude bed  med sartere farger, her helt riktig. Her blir den skikkelig tøff og får vist seg fram skikkelig. Rabarbra er en super erstattning for det sagomsuste mamutbladet. Med god jord og mye gjødsel blir de gedigne.
Edimentals, prydsaker som Stephen kaller de så slående. :)


Regel fire. Tenk når du handler frø og planter. Kan det brukes til noe eksotisk, hva kan den står sammen for  å få den til å bli til noe annet. Under er to kjære planter som neppe har hilst på hverandre før. Knall rosa og knall oransje sammen. Hører jeg samba?



Trangt om plassen? Nesten desto bedre- trangt=fullt= frodig.




Bruk høyden på plantene for alt det er verdt. En riktig eksotisk hage omfavner deg, nærmest klår på deg når du rusler forbi.


Jo større blomster jo bedre. Det skal være midt i fleisen opplevelse. Dette er en hagestil som gjør deg garantert glad.



Canna, Bougainvillea, Coleus, og andre eksotiske saker er  å få kjøpt overalt nå. Sleng på vanlige potteplanter som Yuccapalme, palmer,croton ,banantre osv. Så er du på Key west.


Slike planter må inn om vinteren. Så ha ikke flere enn hva du får til å ta inn. Noen slik som Yucca og Croton overlever stuen, andre som Canna og banan liker ikke tørr inneluft og må bo på planterom. Canna kan som Dahliaene sovne og oppbevares som knoller. Andre eksotiske som er slik finnes også, feks Crocosmia.

Dahlia er blomster som er et must. Synes du de er vulgære og får de slett ikke helt til å passe  inn ellers, så kan du gå amokk her. Velg de som har skarpe farger, ingen pasteller!! Gjerne de med gedigne blomster.  Har du en liten vulgær gartner i deg så har du sjansen til å ta den helt ut her.

Denne heter Akita og ble kjøpt på en vanlig plantasje.



Potteplanter eller stueplanter finnes det jo et lass av. Tenk på hva du har sett på sydenturene. Croton i bøtter og spann, Hibiscus.. Det er tilgjengelig. Jeg tar de ut av  pottene og planter de rett  i bedene. Når det begynner  å hufse på ute  i September graver jeg de opp igjen og setter de i potter. De står så på stand by i bedet der de var nedgravd til de må  inn. Dvs før frost.


Har du planter som du har arvet fra mormor ol- som meg som du ikke får til å passe sammen med dine pastell farger så er dette ypperlig. Ideen min til eksotisk hage  kom ut fra det faktum at jeg har arvet planter fra mormor og morfars hage, de er hellige for meg, men helt ærlig så er det ikke mye pent  med knallgul kyss meg over gjerdet sammen med  lys rosa liljer og andre sarte ballerinaer. De blir til et kyss som tar  oppmerksomheten fra alt.
Andre må ha stauder som mørkbladede Ligulariaerer, er med på å gjøre behovet større.


I bildet over her er det bare en par måneder siden jeg anla exotica haven i gamlehaven. Planter som vokser fort er viktig. Litt struktur blandt plantene er også kjekt. Noe som klatrere og ramblere kan slynge seg opp på er viktig. På denne pergolabenken vokste Clematis tangutica red ballon, den står nå her selvsagt, og herjer ( bokstavelig talt!) oppe i den ene store silkefurua vår. Hundrevis av gule blomster med anstrøk av rødt blomstrer nå i furua i August og ut over. Furua blir et heller uvanlig syn for å si det mildt. På bildet over var den bare en liten knert av en plante. så man må huske på at ting tar litt tid. Derfor er det vitkig med slike villmanner som gresskar ol til å fylle ut bedene der det trengs mere tid. Bladverket de har et rett og slett råflott.



Grunnen til dette innlegget var egentlig at jeg  bare skulle fortelle at jeg skal gjøre om litt. Svarte  planter skal ut i det store  hagerommet  igjen. Jeg  forsvant der i år uten de svarte plantene, det ble  bare grønt grønt og enda  mere grønt. Kontraster er super viktig for at plantene skal få fremhevet hverandre.
Jeg har også savnet denne fantastiske plensirkelen min, gubben har mumlet vanskelig og klippe plen flere ganger, ergo blir det å ta fatt ispaden igjen. DEen kvadratiske plene skal vekk og bli klippet til rundt sirkel her også. Midt  i skal den fine krukke jeg  kjøpte til eksotica hagen få trone igjen. Håper bare jeg  klarer å finne en  Cordyline, rød sådan til krukka.
Jeg har gjort et søk på google  på Exotic garden for deg. Så hvis du nå blir ørlite tent av dette så stikk innom siklebildene og kost deg vilt og hemningsløst. Akkurat slik en slik hage skal være.


Tenker det slal bli samba i hagen igjen jeg. Nå er ikke dette en latmannshage, tvert i mot. Det er mye arbeide spesielt første året selvsagt som ved alle andre hage anleggelser. Hvert år må man så litt ekstra til denne hagen, men det er så verdt det. Farge eksplosjonene gir en virkelig lyst til å rista  på rompa.
Har igjen vin fra bursdagsfeiringa. Tenker det blir en Sangeria på meg jeg. Blir du med på fargefesten? :)




Tudelu!



Forslag til planter:

Fra frø:

Ringblomster, kalefornia valmue, zinnia etc.  Ikke velg farge blandinger da du kan risikere å få en pastellrosa zinnia, det blir ikke bra. Miks  i stedet selv. impecta og andre vanlige frøpushere har  mye som passer inn. Du må bare  "sette på deg" exotica øyne når du ser  i listene deres.

Løker: Liljer, spesielt tango hybrider har noe virkelig friske. feks Kriminal tango. Liljer med friske farger fåes  selvsagt hos vanligere pushere de også. 

Klatrere: Clematis tangutica, Clematiser i sjokk rosa varianter, de med blått i er ikke  helt gode  i slike fargesettinger. Pasteller er utelukket selvsagt. 
Mina lobata,  Noen erteblomster passer også, feks  windsor som er helt mørk rød, ( lathyrus.com) Ipomoea knowliansblack er best egnet i fargen. Eccremocarpus scaber er min yndling.

Coleuser er lette å så og her får man mye for  kronene. Du kan velge om de skal være bruk og kast eller om du vil overvintre dem.

Busker. Bambus, rødbladede busker, du kan selvsagt bruke mørke hyller men de  har  lys rosa blomster, det blir en sabla jobb å klippe av blomstene, er du ute etter en skikkelig frisk exotica hage må du faktisk være så rigid at du gjør det. Parykkbusk.

Utenfor boksen.
Kål. såkalt walking stick som blir som palmer  i fasong og utrykk., grønnsaker, gresskar, squash, mangold, prydkål Nero di toscana, Asparges Salater, de er  ypperlig til kanting! Chiliplanter er også vakre og dekorative, Mais Kalebass ( klatrer) runner beans, de har nydelige  oransje blomster, Bregner.

Exotica inn og ut planter: Banan, bougainvillea,Hibiscus, engletrompet( dvs den oransje passer best inn pga av farge, selv den gule er pastellgul.) Codryline, yucca,dieffenbachia, Ipomoea batatas, pryd søtpotet, Fuchia,Lanata, Campsis grandiflora.


Potteplantene i butikkene har forskjellig opphav. Når du velger planter må du huske på at en god del av de vokser  i tropiske skoger, feks Dieffenbachia, dvs de får aldri ren sol på seg ergo tåler de  ikke solen og vil bli brent, men slike planter er supre for skyggefulle steder. Andre som Agave, ananas og Aloe vera samt kaktuser skal ha sol. Så gjengs over  plantekunnskap gjelder her som for  alle andre planter.

Klatrer på klatrer. En vanlig prosaisk villvin kan bli til noe helt annet akkurat som furua mi med clematisen. Plan oransje erteblomster i den så har du en etterlegning av Campsis grandiflora.  Agave, Aloea vera.palmer, På ikea har de  ofte store  planter på salg, følg med på slike tilbud. Gloriosa( første bildet  i innlegget)

Det varierer jo med klima sonen her  i landet,  så om jeg må ta til takke med rabarbra kan dere som er  i sone 1  kose dere  med Gunnera i stedet. Husk bare  på at selv om klima sonen er god må ofte slike planter dekkes til om vinteren fordi de ikke tåler vinterfukten vi har.

Canna, Dahlia, crocosmia etc er supre til å lage store farge klatter med. Eurobulb har godt utvalg, og de har automatikk i ordren så sunnhetssertifikatet kommer  på automatisk når du setter opp at det skal til Norge. Kjekt å vite at det er  like  lett å handle derfra som fra feks Zimtrade.
Norske plantepushere anbefaler jeg ikke. Dårlige planter, elendig kundeservice, og  feilmerkede planter er gjennomgangs tema for slike som Bakkers og zimtrade.Andre nyere har jeg  ikke  prøvd så de skal jeg  ikke si hverken det ene eller det andre  om.







Kommentarer

Vivishagerom sa…
Himmel og hav for et flott innlegg. Her var det mye å lære! Tusen takk!
krepsemor sa…
Oj, skal si en blir i godt humør når en stikker innom bloggen din! Wow....hakeslepp aldeles! Her kommer vi jo midt inni sommeren! Unngå pasteller, ja! Ellers kan en gå bananas :) Det kan jeg like!
Linecas have sa…
Ja ikke sant Krepsemor det er definitivt til å like. Å gå banans bokstavelig talt. :)
Sommer trenger vi året rundt, når jeg sitter på så mye bilder som jeg gjør og kan dele så mye så må jeg jo det vel.:)

Flott du fant noe nyttig Vivi.
Jeg undres på om ikke dette er emne for nytt foredrag jeg. hmm--
Anonym sa…
Herlig! Må nok ha en sånn del i hagen min! Hvordan får du forresten clematis til å trives under ei furu? Har en alpina under en av mine, men den sturer...
Nina
Linecas have sa…
Ja du kan så spørre Nina. Jeg vet ikke er svaret. Den sto på en svært kummerlig plass før, hvor den nesten aldri fikk vann og jordholdet var minimalt. Nå står den hvor jordstrukturen er best på hele tomta, det blir riktignok svært tørt under Furua men det vannes hyppig. De helt store mengdene med gjødsel fikk den faktisk heller ikke i fjor så jeg må si jeg er imponert. Mulig tangutica arten tolererer surere jord enn alpina også, det kan godt være.
Caroline sa…
Fantastisk innlegg,finner masse inspirasjon her hos deg!
Mange nyttige tips å ta med seg:)
Klem Caroline
Anonym sa…
Tusen tusen takk!

Dette var utrolig morsom lesning, fantastisk:-) Ble skikkelig glad!!
Anonym sa…
Beste hagen jeg har sett!!! :) Jeg elsker også sterke farger og høye planter. Det funker selv i en liten hage! Takk!!!

Hilsen Ellen i Telemark
Linecas have sa…
Hjertelig takk Ellen. Det var fagre ord å lese:)