Plantepådragelsene fra forumstreffet 2012

Tiden flyr fort gitt. fra 30 April til 27 August i en fei hehe. Sorry lite skriving på meg. Jeg har dog filmet hagen flere ganger  og skal få laget et skikkelig innlegg med alle filmene  på så dere får sett årets gang  her skikkelig. Nå til noget  heeeelt andet.

Jeg har vært på forumstreffet i helga  og selvsagt pådratt meg ymse. Hadde ingen formening om at jeg skulle ha  noe, faktisk hadde jeg tenkt at  jeg skulle  prøve  å unngå å pådra meg noe. Jeg lærer ALDRI!
 Jeg skal ikke si all verdens om forumstreffet nå fordi jeg er i gang  med  noe referatgreier der som vanlig. ;-)

Når man har holdt på med  hage så lenge som jeg  nå har gjort skulle  man tro at det ikke er stort man ønsker seg, det er "dessverre"  ikke sant. Lista blir stadig lang som et uår, hårene på hodet tiltagende forminsket i antall ettersom jeg river av  meg hele  ulldotter  i fortvilelsen av enten aldri finne, eller få tak i for  mye og så ha for my å plassere ut dermed  også potteovervintrede planter samt trengsel i bedene. Sistnevnte er ganske lett å se  her  nå så det må jeg  også skrive noe  om men ikke  nu.
Nei nå er det  plantene  jeg fikk tak i. Jubelen sto høyt hos ikke  bare  meg i helga. Veldig  mange fikk tak i noe de hadde  lett etter  lenge. de hagegale fant gullgryta på den andre siden av regnbuen.:)

1.Clematis  purpurea plean elegans. Nå er  ikke denne så vanskelig  å finne  men prioritert vekk alt for  mange ganger til fordel for  nødvendigheter når lommeboken ikke har vært samarbeidsvillig. Nødvendigheter som jord og gjødsel ol. De gangene lommeboken har vært velvillig har den ikke vært  å finne. Typisk.

2. Juglans mandchurica. Denne fikk jeg tak i fra Jonny. Vokser fort, har et eksotisk utseende som beholder den lyse grønne fargen hele sommeren. Snacks i mega format. På godt norsk heter lekkeriet Kinesisk  Valnøtttre, og blir  "litt" større enn "bittelite" tre.  Hehe.. I følge det  kloke  hodet som talar svorska og har samma klimatet som jag, vokser den snyggfort. ;-)

3.Anemone nemorosa Greenfingers. Navnet taler for seg selv. Blomsten består av grønne finge og er fin å ha for de som ikke tror de har grøne fingre. Neida. google den og du får opp den yndigste  nydelige og merkelige vårblomsten tenkes  kan. Ikke spesielt  uvanlig  men ei heller  plantasjen fyll.


4. Trillium cuneatum. Igjen plantepusheren fra de dype svenske skoger som er opphav til denna  lekkerbiskenen. Har vært ønsket lenge. Nå endelig  komme hjem. Skjønt det ser  kun ut som en potte  med jord. Planten har gått i hi for  åre  men har en veldig stor flott rot. Jonny pusher kvalitets planter til gode  priser.

5. Erythronium albidum .Fra  liljefamilien med den norske navnet Hundetann. Synes ikke norske navn egentlig er så veldig tiltalende for  plantene  jeg.




6. Cornus canadensis. Nydelig sak som egentlig er en forvokst kultivar av en norsk skogplante.

7. Adiathum pedatum. En av de  vakreste  bregner som finnes. Hadde den plutselig bestemte den seg for at den heller ville bo i plantehimmelen, akk. Nå er sjelefreden gjenopprettet.

8. Vitis 'Summerset seedles' x 2 Jadda to stykk. Stenfrie druer til drivhuset. Forhåpentligvis blir  noe noe nydelig  å knaske på etterhvert her i tillegg til at drueplanter har en høy estestisk verdi. Mums!

9. Jeffersonia dubia x 2 jadda to her  også. en i god størrelse  og en liten en. Siste ble kjøpt rett før stengetid til en verdi av 10 kroner!!!!!!!!!! Moahahhhaaa! Glis!

10. Phyteuma nigra Snål men stilig plante. Har  også vært ønsket  i flere år men ikke funnet. 

11.Brunnera macrophylla 'Dawsons white'. Kommer jeg  over en Brunnera jeg ikke har blir den selvsagt med  hjem. Annet er høyst  utenkelig. 

12. Leucanthemum 'Broadway lights' Hadde  bare en gørrfine cremaktik hvitgul farge som nok skal få pryde opp i damhaven tenker jeg.

13. Dictamnus albus. YES! Hadde den rosa for ørten år siden. Først ville den ikke blomstre  når den så gjorde det bestemte den seg for  å dra til plantehimmelen etterpå. Kiping. Dessuten var det "kun" den rosa varianten.Denne er hvit  og enda  mere etter min smak.

14. Glaucidium palmatum    Hallelujah! endelig er  hun min. Mange år med tenners gnissel, sorg, mareritt og dyp lengsel er endelig over. Takk Gøril!

15.Cardamine  heptaphylla Dette er en av plantene som har vært  på ønskelista  i mange  år. Lykken var så stor  på auksjonen på Fradag at  jeg  mptte spørre flere ganger om hva slags plante det var for  å forsikre meg at det var  just denne. Lykken var stor når jeg fikk tilslaget. skjønt hadde gemalen sett hva  jeg kjøpte  hvilket var en potte  med jord og en brun pinne oppi hadde  han nok fått apokleptisk anfall over galskapen min. Like greit å ikke fortelle. ;)


16. Stewartia pseudocamellia Dette er en av de aller beste godsakene. Vært lengtet etter lenge Stewartiaen. Minst herdig til usda 4. kloke hoder sier  også at den er intet problem alls, så da hører man på det, spesielt sistnevnte..) Også kalt Japask Stewartia. Pseaudocamellia  navnet  burde ha en åpenbar årsak her, ligner veldig  på Cammelia, men er en større sak og herdigere sak. Det kan man jo definitivt  like. :-D Ikke bare  har det vakre blader og blomster det har også uberstilig bark. kamuflasje bark a la eucalupthus. Et tre som rocker mao. :)



17. Angeliga gigas, fedrdig sådd, så slipper  jeg bryet med  å rive av  meg flere hårdotter i mangel på spiring for x'te gang.

18. Adonis brevistyla Takk Bina! Kjørt ned til Hedmarken bare for å bli solgt til en trønder og kjørt opp igjen. Hehe:)

19. Tiarella. Nå denne er  uten navn. Kjøpt av en racer plantesamler og så ekstremt nterresant ut. Hvem av dem det er er noe usikkert. Det blir morsomt  å finne ut, åkke som hadde  jeg den ikke fra før.

20. Paeonia obovata Sukk hjerte  men brist  ikke. Kjøpt av samme  ploantegale. Må nok vente i noen år på disse vakre blomstene  men akk selv her skal jeg  nok klare å være tolmodig. :)


21. Hvit Atilbe. Hvilken er  ukjent, Gjør  ikke stort. Manglet hvit astilbe ergo ble den med  hjem også.

22. Phlox paniculata sak. Ukjent kultivar, vanlig der nede aldri sett den her ergo ble den også med  hjem.


23. Helleborus, antageligvis orientale kultivar, små planter cirka 1  år gamle cirka 10 stykk.  kjøpt av samme  kloke  plantemann. Her heller  intet navn men det er  ikke nødvendig.Det dukker  nok opp noen nydelige saker. Den kloke plantemannen hadde  nemlig andregangs blomstring på noen av side nå. De var  hvit  og fylte og der er aldri feil.


I tillegg til dette ble veskebunnen full av frø av ymse karakter + en del mindre poster med løk  feks iris Katherin Hodgin.

Om jeg er fornøyd? JA!!!!!!!!!!!!!!!!!!





Kommentarer

Nora sa…
Så koselig med ett innlegg fra deg igjen! Håper du har hatt en flott sommer!

Så mange godbiter du har fått tak i. Jeg synes at jo lenger tiden går siden denne hagegalskapen bröt ut jo lenger blir önskelista mi......og komme hjem fra möter eller annet der det selges planter UTEN å ha kjöpt noe.....ja, det har da aldri jeg fått til ihvertfall:-)

Klem Nora
Villrose sa…
- og der kom navnet på den vakre bregna. Takk!

Takk for sist, forresten ;-))
RandiF sa…
Der var det mye lekkert, ja. Og den clematisen var skikkelig fin, aldri sett fylte clematiser.
Linecas have sa…
Randi det er en viticella så den blomstrer på årskudd dermed får du garantert disse fylte blomstene. Anne Lise Solli hadde et gedigent eksemplar i Molde da vi var der på forumstreff, mener å huske du var med der. Åkke som så er den definitivt verdt pengene. :)