Sammenplantinger med glauca farvede Hosta

Hvis du trodde jeg hadde glemt bloggen igjen tok du feil. Jeg har sprunget bena av  meg ute  i haven.
Forrige helg var det 50 års lag  for gemalen her og jeg ville ha så mye som mulig i orden. Og siden dette brødhodet her bestemte seg  at hun skulle flytte om på hele haven  g begynte med det, og kom på at ops.. fest her jo snart . Så ble det  i grunn ehm .. mildt sagt travelt.
Festen ble en suksess og i tre dager har  jeg sittet  og  "kommet" meg. Rimelig utslitt. I dag kom endelig fin været, vel vi vet  jo ikke hvor lenge det varer da. Den trønderske overgartneren gjør en elendig jobb.

Når du våkner om morgenen og  det første du tenker er fy flate hvor sur jeg er, Ja da er det bare en ting det kan skyldes for  min del i alle fall. Været. Makan til kald vår og forsommer har vi ikke  hatt på 92 år  her. Det sier en god del!

Nuvel tilbake til nåtiden. Jeg har  knipsa bilder  i hytt og gevær. I dag blir den en knippe sammenplantings bilder. Siden det er ekstremt lenge siden jeg la ut noen.


Astilbe og Hosta. Astilben skjærer mot  gult som gjør at det blir ekstra stor kontrast i bladfargen kontra vanlig grønn mot den blå grå Hostaen.  Likeså er det to forskjellige bladformer. En meget urolig detaljert (Astilben) og Hostaens store rolige overflate. Resultatet er at plantene fremhever hverandre og ser flotte ut  selv utenom blomstringstiden.



Hosta igjen, ganske lik den ovenfor. Her er Hostaen parret med en rognespirea  med sirlig fint bladverk. Flott kontrast på bladformen der. På den andre siden står en Akeleie med en frisk grønn farge. Når Akeleiens hvite blomster er borte står Hostaen i blomst ognår den er over så kommer Rognespireaen i blomst. Det er noe som skjer hele tiden. Plant løk under til høsten som blomstrer tidlig  så er det noe som skjer helt fra snøen drar til frosten kommer.





Haha enda mer Hosta. ( Til høyre) Denne er også gråblå-grønn.  Glauca er botanisk navn for  å beskrive at en plante er nettopp i denne fargen.

Her er den sammenplantet med en Japansk lødd ved navn  acer shirasawanum . Acer er da botanisk navn for Lønn.
Fargen på bladene er ekstremt gul til å være bladverk. Den lyser opp. Til venstre står da en Einer.  I midten en Daglilje. I forkant kan du så vidt se snurten av en bregne.
Bak dette kommer det opp en hekk etterhvert.
Kontrasten mellom bladenes farge og form er så forskjellige som man kan få til i denne sammenplantingen. Bittesmå nåler (Eineren)  store flikete blader ( lønna) store flate rolige blader (Hostaen) og lange elegante blader (Dagliljer, samt  Bregnen som har sitt helt egneartetede  utseende. Stor flikete og for å gjøre det ekstra detaljert så har akkurat denne bregner brunlige "hår". En komposisjon eller sammenplanting som holder seg pen hele sesongen. Dagliljen og Hostaen vil blomstre. For tidlig blomstring, igjen plant løk!





Siden glauca farvet Hosta tydeligvis har kuppet dette blogg innlegget så fortsetter jeg.
Skogskjegg er noe "alle" har. Sett en glauca farvet Hosta  under og vips såp har du en fantastisk sammenplanting.

Skogskjeggens grønne bladverker blir nesten gult opp mot Hostaens kalde toner + at  kontrasten mellom bladverket  på plantene gjør dette til en enkel å få til men veldig effektiv sammenplanting.



Hostaene blomstrer fra  juli og utover. Det  kan være lang tid å vente på blomstene. Da jukser du på den blomster slik jeg har gjort under her. Allium , prydløk er plantet under. Det er den du ser blomstene av. Når denne begynner å blomstre starter bladverket dens å dø. Det er helt normalt, men ikke særlig pent å se på. Så her er det kamuflert med en Hosta, som for øyeblikket "låner" Allium blomstene. Allium er  botanisk navn for Løk, altså spise løk eller prydløk osv.
Sammenplantingen på denne plassen begynte med Krokus i Mars -April, Så perleblomster i sent April, hvorpå tidlig blomstrende Tulipaner tok over  etterhvert. Når de var ferdige var det bare  å knipse av Tulipanens frøkapsel og brette resten av tulipan planten  inn under Hostaen så de fikk trekke næringen tilbake i løken. Tulipaner trenger det for å lagre næring til neste års blomstring.
En meget effektiv beplantning med andre ord. :)



Nå venter det et glass vin på meg. Tenker det skal bli godt med  litt sprudlende  i glasset etter en god dag i solen.
Hilsen lettere svidd trønder. ;)


Lineca.

Kommentarer

Villrose sa…
Jeg er lutter øre! Hvorfor har jeg ikke plantet en av de digre Hostaene sammen med Acer shirasawanum'en min og ved skogsjegg'en? Hm. Kanskje det må bli noe flytting og deling. Igjen.
Ønsker deg mer sommer :)
Linecas have sa…
Ja noen gangel er det enkle det beste og noen ganger det det mest åpenbare borte vekk. :D God sommer til deg også Irene. :)
Ingrid Nagell Thon sa…
Flotte sammenplantinger. Alltid moro og interresant når det kommer et innlegg fra deg.
De japanske lønnene går ikke her i Valdres, tror jeg, men skogskjegg har man jo, så nå er det ut å raide Hosta. Du har ikke navn på noen av de store glaucaene? Så mye lettere når man har et nav. å gå etter.
Håper sommer og varme kommer til dere etterhvert.
Ha en riktig god sommer, åkke som.
Hilsen Ingrid
Linecas have sa…
Big mama, big daddy, blue umbrella hvis jeg ikke husker så veldig feil. Ta en kikk på hva heter det igjen nå da. Hosta library tror jeg. Mener du kan søke etter ønskede kriterier der. :)
Hyggelig å høre du synes det er stas med innlagg. Takk. :)