Haveflytting del 1

To dager,fem timer totalt i haven er unnagjort, resultat 4 trillebårer med haug fjernet og pottet opp / lagt i kasser.
Dette går ikke akkurat fort nei.
Men sånn grovt regnet sett bort fra div små busker og Clematis så er omlag halvparten av plantene jeg er mest redd for å miste berget.
Det første jeg gikk løs på var Heucheraene. Haven er nå Heucheraløs.
Så gikk jeg løs på liljene.
Vivaldi,Landini, en navnløs rosa orientalis, Ove,Sorbet og Lilith samt L.Martagon sanguineum purpurea er berget. Pottet opp og merket behørig. Jeg har lært.
Men det er ikke halvparten av liljene engang det.
L.M ved dammen som blir så enormt stor og som i fjor faktisk bar 47 klokker på en stilk. Den var temmelig imponerede. Men jeg hadde glemt hva den het. Nå er i alle fall det frisket opp i og blir nepppe glemt med det første.
Om jeg ikke husker feil komme nydeligheta fra idefix eller Anne Lise Solli.

Drivhuset ehm.. joda det er nå halvfullt.
Jeg bruker jorda i tomatsengene til "pottinga" Og så setter jeg pottene nede i sengene. Blir litt lunere slik. Været holder seg neppe slik det er nå særlig mye lengre. I skrivende stund er det over 9 grader ute. Nesten så myggen våkner igjen jo.

Det vises ikke så veldig mye at jeg har vært å gravd opp de trillebørene. Men snedig nok noen steder er det store bare flekker. Tydelig at jeg har samlet flere lekkenbiskener i grupper uten helt å være klar over det.
Jeg ser at selv om jeg tar mye vil jeg kunne klare å fordele resterende ut over hele haven slik at den ser velfyltut. Det betyr at bare jeg rydder og steller litt i etterkant nå så slipper jeg å fjerne bed som blir for tomme. Jippi arbeide spart.

Jeg har tatt bilder av elendigheta.

Her fra under den store skjærsminen.



Fra det lange bedet.



Her er nesten fire trillebårer med yndlinger.







Minus en del stort da. En god del Heuchera er jo vintergrønne og Pulmonariaene som er gedigne står fremdeles flott. Samtidig i dag fikk jeg tømt alle pottene for sommerblomster.
Så føler jeg at jeg fikk en lur ide da.
Visning snart men ingen potter å pryde veranda og inngang med, trasige greier.
Å ha med tomme krukker på flyttelasset virker jo også en smule dumt da. Og noen planter er så store at de trenger mye plass i flyttesjauen. Så jeg slo tre fluer i en smekk. Heucheraer,tiarellaer mm.. samt Pulmonarias ble pottet opp i tomme krukker og plassert til pynt på stategiske plasser.


Tydelig hva jeg mener med god størrelse her. Dette er en Heuchera. En av de Bina var så grei å få fatt i for meg på Plantasje salget for to år siden. Takk for det Bina.




Gjorde seg detta. Ble triveligere. Når jeg har fått rydda ferdig eer oppe og raket opp bosset etter pipeholurtene så blir det bra.



Inngangen til haven.



Så er det bare å passe på å vanne disse gjennom vinteren da. Så kan de stå i krukkene ved inngangsdøren.
I morgen er det meldt hakket kjøligere. Resten av liljene bregner og brunnera/pulmonaria samt Clematisene som ikke er vanlige i salg skal opp av jorda.
Tirsdag kommer Vig for å hjelpe meg. Er så glad for det.
Skal ta slikt som det gjerne kan være kjekt å være to om. Div busker. Deriblandt Venusta pendula.
Den rosen biter bare du kikker på den. Og det vil ta nye eiere max fem minutter å finne ut det, deretter fem minutter å finne motosaga.
Ikke Planer!!!!
Så hun får bli stusset ned til en par meter. ( hun er nå nesten 7 meter
Blir et unnskyld det trønderske språkbruket men det er best beskrivende her, et jævla herk å få henne opp. Men resterende av plantene skulle være greit nok.

I morra må jeg begynne å male kjøkkenet også.. jaja bare å skru på vroomen igjen.

Kommentarer

Torill sa…
Må le når du nevner Venustaen.....Jeg fikk en sabla jobb i vår...buen som de stod ved knakk nemlig i vinden i vinter.Så det var ikke annet å gjøre enn å klippe de drastisk ned for å fjerne buen. De ble vel rundt halvmeteren...Ett trist syn.Men i løpet av sommeren har den vokst seg enorm igjen.Men fytti katta for noen pigger det er på den damen der...jeg såg ut som jeg hadde vært i krigen da jeg var ferdig med ned skjæringen....lykke til hihi
Jeg lurer på om jeg er påvirket av planteflyttingen din. Jeg drømte i natt at vi hadde kjøpt nytt hus (et palass) med en enorm hage. Mannen som eide huset tok med seg to hele rabatter når han flyttet :D
Linecas have sa…
Pusepilde: hahahaha=)))

huff Torill jeg ikke bare kan levende se for meg det der , men det er så jeg formelig kjenner de tornene stikke ja. Ser jo ut som om man har vært i verste katteslagsmålet når man har med den damen å gjøre.
Som du graver og står i, jeg er stum av beundring. Håper det går bra med huskjøp og -salg og at dere får det fint på det nye bo-stedet :)
Tove sa…
Som du jobber og står på :-) Godt å få med heucheraene og liljene. Det er jo slikt som er litt vrient å få tak i også. Lykke til med videre spaing og husjakt.