Cyclamen og beskjæring mm..

Selv om det ikke kom et ord fra meg i går betyr ikke det at jeg hvilte på de berømte laurbærene.
Jeg ble bare så sliten av dagen at jeg ikke gad. Sliten merkelig det der gitt. Samma vis hvert år. Så i dag har jeg stolhaget foran pcn for det meste. Hofta ville ikke.
For den del været i dag har ikke vært så mye å skryte av. Var en runde å pillet sten fra innkjørselen dog. Ble så innmari rastløs av å sitte på bakene dagen lang. Så selv om jeg vet bedre gikk jeg ut en aldri så liten snartur.
Stenene jeg plukket er rester etter dreneringen tror jeg, det er skutti stein som skiller seg merkbart ut fra resterende stener på tomten og grusen i innkjørselen. Ikke så pent med de slengende rundt.

Nuvel gårdagen ja. Vi var ute i nesten fem timer. Gemalen rakk til og med å stryke på dør før jeg rakk å sette morgenkaffen i strupen. Ehm sier vel mest om hvor treg jeg er om morran det.

Hyllen i den blivende hvite have har lidd en tung skjebne de siste årene. Forrige eier flyttet den i sammenheng med dreneringen. Jeg tror ikke den fikk så mye vann i etterkant for jeg har klipt bort en del tørt. I tillegg har den åpenbart hatt en eledig frisør i mange år. Stakkars skadeskudd hyll, er det noe som heter det??
Sammen med den store hyllen Den var i enda dårligere forfatning. Her tok vi av kjempe grener. Det var bare å puste litt på treet så halverte det seg, nesten det hvertfall. Mye elendig beskjæring på det også.
Berberis buskene foran huset har måttet bøte med livet. Ble merkelig tomt foran der men det skal opp ymse annet istedet.

I går plantet jeg den første planten i hagen noensinne. Cyclamen coeum.
Begynte pent med et lite hull i jorda under den store furua ved veien. Det ble rask større gitt, gjett hva jeg fant der. Joda sånne hvite røtter med mistenkelig skarp lukt. Jupp Skvallerkål. Blargh!!

Fikk luka en liten kvadrat før jeg satte ned planten. Ble så fornøyd med den plantingen atte.
Fortsatte så på Kirsebær treet. Man skal jo egentlig ikke beskjære Kirsebær på våren fordi de er blødere men den elendigheta der maktet jeg ikke se på mer. Så ut som verste saksemonsteret hade vært og forsynt seg godt av treet.
Alt som hadde dukket opp lavt nede ved basis var kappet av en 40 cm ut. Og thats it. Så det så jo ut som skikkelig 80 talls piggsveis nedpå der. Fikk fjernet elendigheta og stammet det opp så det er mulighet for å gå under. Grenene vi tok av var ikke så store så det går nok fint uansett med treet. Det er så enormt stort så det er som dråpen i havet omtrent.

Jeg fikk også rakt litt i haven. Fant søte Leirfivler i skråningen selv om de er aldri så mye ugangskråker så fikk de stå enn så lenge. Jeg har jo ikke så veldig mye ellers å se på liksom.


Hm glemte å fortelle noe her. Den Alpefiolen jeg plantet hadde fire fine blader. Tre timer var jeg tilbake under furua, måtte liksom bare beundre "verket" mitt. Første planten og allting, ja du skjønner. Hva skuer så mine øye. Arrrrgh kattepotefar i jorda. Og bladene de lå lettere tygd på en halvmeter fra plantestedet.
Jeg vet hvem synderen er han heter Murre.



Jo så fikk jeg også en flott oppmuntring til i dag. Blomsterbud på døren. Takk for flott foredrag hilsen hageselskapet Haugesund.
Det var koselig det.

Snakk om fin dag fra ende til annen da.

Kommentarer

Miamaria sa…
Du, nå har jeg nettopp sendt en anbefaling av foredragene dine rundt omkring. Siden Ballangen tok i tvert (hun ringe meg om noe annet i går, hun var veldig spent på tilbakemelding fra deg) så tenkte jeg kanskje at flere kunne være aktuelle. Sørst i Nordland er da ikke så langt for deg, for eksempel? Så nå har alle (tror jeg) hagelagene i Nordland fått mail om deg.

Håper ikke du blir sint for det, det var godt ment. ;)
Linecas have sa…
Å kjøre nånn! Du har det du ja. Jammen det var jo et veldig flott kompliment og tilitserklæring, kan ikke annet enn å sette pris på det. Tenkte å ringe på Ballangen i kveld. Jeg har bare måttet få oversikt over agenaen framover.
Sørst aner jeg ikke hvor er.
Tove sa…
Så flott Line Cathrin :-) Høres ut som dere har det knallfint på den nye plassen deres.
Så godt at det går bedre med gutten, det fortjener han virkelig :-) og Murre var jo skikkelig søt da.
Du har rett at det var noe kjent med gipsavstøpningen min, ja...! ;)
Jeg laget den av masken vi ordnet på Sund. ;)

Feil beskjæring vet jeg alt om, kan sende deg ett skrekkeksemplar-bilde på mail!
Hehe... (fra hagen min!)