Endelig i gang i haven

I dag har det vært en fantastisk deilig dag.
Jeg kjenner blodet boble og bruse i kroppen. Akkurat som å være fjortis og nyforelsket, bare at det er jeg er forelsket i befinner seg utenfor husets fire vegger. Haven min jorda mi plantene mine og ikke minst fantasiene mine om hva denne haven skal bli til. Free Smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org Free Smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org

Jeg får begynne med listen jeg ymtet om i går.
Jeg hadde også med meg mange Pelargonium stiklinger hjem.
De har jeg nå fått stukket og fått orden på. Snakk om hyggelig puslearbeide.

Pelargoniumer:
Vitifolium.
Ardens.
Papilonaceum.
Deerwood spanish angel.
Australe.
Tip top duet.
Ades elf.
Vectis glitter.
Graveolens.
Rubin.
Millifin rose.
Gravety.
Brunowick.
Pink rosebud.
Bornholm.
Chelsea gem.
Quercifolium.
Pink happy thoughts.
Appelblossom.
Grandad mac.
Bembridge.
White flach.
Gibbosum.
Fruticosum.
Sarah donn.
Odoratissimum.

Og erodium pelargoniflorum.

Free Smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org

Oppdagelsen min i går ja. Jeg har hittil trodd at hele tomten har leirjord men fant ut i går ved nøyere befaring at på over halve tomten har jeg fin svart hagejord med litt sand i. En annen del er en blanding av leire grus og hagejord. Dette er jo betraktelig bedre enn det marerittet av en leir haug som ligger foran huset. Tenk hva vi sparer både ryggen og lommeboka ved dette da. Puuuh superletta!

Grunnet alle pådragelsene ble det en tur til Plantasjen i dag. Hm må ut med en digresjon her. Priser på jord. Fytti katta!!!!
Sekkene som er rimelige x antall til hundrings var ikke å oppdrive, altså kun Simontorps blomsterjord for 179 kroner for 50 liter jord. med fare for å gjenta meg selv. FYTTI KATTA!!! Free Smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org

Ettersom jeg skulle plante opp roddis småplanter og sette pellis stiklinger så ble det såjord i stedet. Rodddisene trenger litt anna attått men det finner jeg utenfor i haven.
Det ble også med noen potter påskeliljer de var det fin pris på derimot. 9 kroner potta er ok. Et brett med nusselige blå stemor ble det også med hjem.

Første ting jeg gjorde i nyhagen Ever! var å beskjære den minste hyllen. Stakkars plante snakk om mishandlet. Mye veldig stygg beskjæring. Men nå er den begynt å ligne noe i det minste.
Det var andektig å plukke opp saga å begynne. Smilet var stort når jeg sto der og puslet med treet. En lang lang vinter er omsider over.
Når vi kom hjem igjen hentet vi opp hage møblene og rakk akkurat å slenge rumpene nedpå stolene hvorpå Assa med gemal kom kjørende. Bra timet, den damen kan lukte nytrukket kaffe på lang vei tror jeg ikke første gang timinga har vært så bra nemlig.Free Smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org

En liten hyggeprat og kaffe og så var det å få rompa i gir igjen. Gemalen gikk løs på Skjærsminen med motorsaga. Ja vet det høres voldsomt ut og jo det er det, men den stakkars busken er som en stor rund tue. Ingen busk, og jeg kjenner lusa på gangen tvert den begynner å blomstre blir den liggende langflat på plena. Så nåfikk den en god barbering på sidene. Den er ikke noe vakkert syn men det retter seg med litt etterpå stell i morgen. Det er ikke så bredt akkurat der den står og jeg må ha en woodlandsti i det minste på den ene siden av busken, så derfor denne hardhendte behandlingen.
Etter dette gikk vi løs på Berberis buskene i forkant av huset.
De skal vekk. ikke fordi jeg ikke liker de som art men disse eksemplarene vel, de ser mere ut som ubarberte Nick Nolter. Free Smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org Dessuten er ikke de nålene snille for hverken lukende hender eller søte små puselabber.
Fikk tatt ned den ene den andre må vente til i morra. Sola gikk ned og det ble hurtig kaldt.
Gemalen lagde dreneringsgrøft fra åkeren ovenfor huset og nedover i ekstrainnkjørselen, åkeren tiner og den tiner seg gjennom tomten vår og ned på veien. Grøften er bare midlertidig men vi må lage en skikkelig en, det rant vann inn i den ene garasjen vår og det kan vi jo ikke ha noe av.

Den store Clematisen ved selvsamme garasje har begynt å skyte. Sjov! Aner ikke hvilken det er, men det er vel sibirica eller alpina vil jeg tro.

Mens gemalen gravde plantet jeg en deilig balje full av påskeliljer og stemor, en krukke med hvite tulipaner ble også laget til. Så nå er ikke våren fullt så brun her ute.

I morgen skal vi en tur til vika. Nå er alt som var fastfrosset i haven tint løs tenker jeg. Så hengeren skal fylles med alskens ting, matrialer,spaden min !!!! potter,obelisker mm.. Og jeg tror nok at blåveistua skal få bli med hjem. Jeg blir helt rusk av å ikke ha den her. Free Smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org

Jeg er skikkelig sliten men dagen har virkelig vært helt knall. Jeg smiler virkelig fra øre til øre. Nå er det tid for et deilig glass sørafrikaner for jaggu rakk vi oss innom polet en tur også.

Sukk for en fantastisk herlig dag. Jeg er så glad.
Free Smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org

Hepatica

Kommentarer

Unknown sa…
Så godt å lese da! Høres ut som dette blir drømmehagen ja.
Har hatt en hageøkt selv her i dag. Godt å få begynne litt igjen.
Åååh, jeg kjenner det bobler bare av å lese!
Så heldig da at alt ikke er leire, -gid det var så vel her...

Hilde
Annsi sa…
Nå kjenner jag igjen turbohagingen din! Høres ut som en toppenhage å jobbe videre på. Om noen kan få den flott er det du!

Klem
Linecas have sa…
Fint jeg sprer litt hageboblemager. =))
Joda turboen er i gang.Hva annet kan man vente. Trodde denne vinteren skulle gjøre meg helt sprø tilslutt. Savner plantene mine veldig mye og føler jeg ikke har kontroll over hvordan de har det. Uff nei nå er det i det minste andre boller. Vi skal til gamlehuset i dag og hente ymse greier. Både oppgravde busker spaden!! og annet som lå fastfrosset.