Velkommen til ragnarokk

Jeg har jobbet som en tulling i haven i hele påsken. I 7 dager a minimum 8 timer pr dag har jeg herjet vilt der ute.
Jeg har dog hatt litt hjelp.
Gemalen og størstemann bygget kompostbinge. Den fikk vi plassert pent og pyntelig bak den hvite Syrinen.



Før du leser videre det på sin plass å advare overryddige have eiere ( om de i det hele tatt finnes?? =D ) om at bildene som heretter kommer er av ragnarokk slaget.

Størstemann hjalp meg også med å løfte torva fra plena i den hvite haven.
Hjelpes for et arbeide. Det tok mange dager selv med en femtenårings iherdige hjelp.

Akkurat her er bedet helt ferdig men jeg har kun rotslått planter her. Vi har vært en tur i vika og hentet tre tilhengenere.
Den ene tilhengeren var full av luft som gemalen så fint sa det. Årsak, et lass med armerings obelisker mm.
De står og bidrar godt til kaoset som råder her for øyeblikket.

Skrekk!



Og gru



Og akk




Og ve!



Free Smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org

Det sekke ut i måneskinn mao.
Men det må til, ting er i transit. Slik blir det en liten stund framover. Så lenge jeg til stadighet har oppgravde planter som ned i jord i bed som IKKEeksisterer er det ikke rydding på dagsordenen. I går jobbet jeg som en tulling på akkord mot sola. Jeg fikk slengt ned plantene og vannet. Ingen døde planter så langt.

Jeg har tatt opp omtrent 1/3 av det jeg skal ha med meg nå.

Gemalen kjørte opp noen av plantene som har overvintret i kjelleren i går. Stakkars småjævler, lange og strantne. Jeg krysser alt jeg har for minimal solsviing. Jeg må få de ut nå før det blir for ille.



Grunnen til kaoset er jo da at jeg laver bed og graver ned planter.
Rosene står først på agendaen da de mistet så å si all jord under oppgravingen både i høst og i vår. De stod jo i løs sandjord og den smuldret jo bare bort. Så de er ekstra ømtålelige. Venusta pendula, den kjempestore hvite rosen jeg hadde på verandaen i vika har fått ny plass. Jorda holder godt på fukten her så hun får bo siden av den ene bjørken. Hun får lett meldugg i sørvegg( egen erfaring)her står hun mere fritt og har en hel bjørk å klatre i. Tenker det vil bli bra. Hun blir jo gjerne minimum 5 meter høy. Jeg klipte min ned fra 6 meters høyde. Ikke mye igjen gitt. Men det tar hun nok fort igjen. Jeg må bare være godt påpasselig med å vanne henne godt i år.



Blodheggen som sto i øya i gamle haven har blitt til tuntre midt foran inngangs døra. Godt forankret med obelisk i armeringsjern som hun er knyttet fast til med strømpebukser. Jeg bruker helst det når jeg skal binde opp. Stoffet er elastisk og forholdsvist bredt så det gnager seg ikke så lett inn i stammen. Hun er festet på tre punkter til obelisken. Så hun skal nok ikke gå noen vei.
To roser og en Lønn har fått oppholdstilatelse nedenfor Blodheggen. Om det blir midlertidig vites ikke. Alle planter som ikke er av spesiell arkitektonisk betydning for haven har kun midlertidig oppholdstilatelse der de graves ned. Roser er intet unntak. ( med fare for å terge på meg rosetullingene Free Smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org )


I den hvite haven står en stor Sembra furu. Der slynger nå den hvite rosen Bobbie James seg. Den var ny av året i fjor. Og vissnok på herdighetsgrensen her, men ærlig talt så har den rosen klart seg mye bedre enn enkelte safe roser i løpet av vinteren.
Bobbie har selskap av hvitbroket Sambucus, Kornus kousa som nå har holdt seg fin uten tilbakfrysning to år på rad ( også over grensen), flere strutsevinger, en par nåletrær jeg har flyttet som sto her fra før,snøklokker, hvite tulipaner mm.. Det er langt igjen.

Men alt er jo ikke bare kaos da. Her har jeg faktisk begynt konstruktiv beplanting.

Free Smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org




Her står inngjerdet japansk pestrot,Pulmonaria 'Majeste' Geranium macchorizzum alba,bregner av forskjellige slag, hosta av forskjellige slag,mm. Kuleprimulaen har jeg tenkt å bruke som bunndekker under buskene så jeg slipper å kravle sikk sakk mellom plantene for å luke under de senere på sesongen.
De blomstrer jo også på våren så da føler jeg at jeg får brukt bedene i sin helhet hele sesongen igjennom. Jeg skal med tid og stunder plante tulipaner inn mellom Primulaene. Tulipanene vil da få mulighet til å visne ned uten å bli nedklippet slik at næring vil ha mulighet til å gå tilbake til løkene og sikre videre blomstring i senere år. De vil jo nemlig ikke vises fra forsiden av bedene.

Kantstenene jeg har brukt er et kapittel for seg selv.
Guttene fikk i oppdrag å rense innkjørselen for stener. Innkjørselen har grus men var ikke videre å se på fordi det lå rester etter dreneringen. Så guttene brukte to dager på å samle opp stenene og bære de opp til meg.
Det finnes så absolutt utrolig mye finere kantsten å bruke. Men det koster å anlegge en ny have og jeg har sansen for gjenbrug når det er mulig. Så dette er både praktisk og penger spart. Jeg skal med tid og stunder få erstattet de med storgatesten men det koster så da får det vente.



Bakesrt i bedet skimtes en lang icopalkant. Den er satt ned for å forhindre Skavellerkål fra å invadere haven. Jeg har luket Skvallerkål så det holder Free smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org

I går fikk vi opp leveggen som skal skjule vannposten.
Bunkerstaket er dekt med noe svart stygt noe akkurat der så det vil jeg skjule. Men det må jo være der. Så derfor leveggen samt at jeg får senket huset litt mere ned i terrenget på dette viset.
Rosen som er plantet der er Balldronningen.
Dette hjørnet ligger akkurat sør så her kommer det til å bli veldig varmt om sommeren. Balldronningen vet jeg fikser dette utmerket da hun sto plassert med helt makne sol og jordforhold i gamlehaven.
Hun oppfører seg litt som en edderkopp i veksten så hun blir ikke for høy og vil passe inn fint når det gjelder høyden på veggen også. Jeg har geleidet henne både på veggen og på leveggen. Sammen med henne har jeg plantet Clematis viticella 'Black prince' Det vil bli en flott kontrast mellom helt mørke Clematis blomster og lys rosa roser. Resten av leveggen skal få flere roser og flere Clematis samt at jeg vil gjerne ha duften av erteblomster å nyte når jeg henter vann.. Men hvilke vites enda ikke. Beplantingen foran blir planter som jeg vet tåler en del tørke da det er drenert masse under og det er ikke så lett å få gravd seg langt ned.




Det er ikke mye som er pent her enda.Og det varer nok en par uker til minst med totalt herskende kaos før det begynner å ligne på noe her.

Vi skal også i gang med å bygge drivhusmur nå så jeg har nok å gjøre.
For å si det MILDT!

Ble mye på en gang dette her, , men jeg har ærlig talt prioritert haven fremfor å surre inne på nettet i påsken. Free Smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org

Kommentarer

Tove sa…
Skal si du har stått på :-) Det der blir garantert flott. Lykke til med videre arbeid og husk å ta en pause eller to innimellom ;-) Klem
Linecas have sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Linecas have sa…
Takk Tove. I dag har jeg forørig sittet godt og lenge på rompa. Ikke vært ute og herja i det hele tatt. Fant ut at det var på tide å finne frem støvsugeren igjen istedet. Stakkars den ropte om mat. ;-)
Bønna sa…
Jeg blir helt svett bare av å lese, men du får det sikkert kjempefint. For meg ser det ikke ut som kaos, men en hage under produksjon. Blir veldig kjedelig når alt er helt striglet og helt på sin plass, da gjenstår det kun å tvinne tommeltotter, kjedelig.
Annsi sa…
Jag gleder meg med deg, og familien!
Det blir uten tvil kjempefint når du er ferdig om ikke så lenge, kjenner jag deg rett! :-)
Elsa sa…
Jeg sier meg enig med Bønna. Og hagen din kommer til å bli et syn når den blir ferdig.
Husk Rom var ikke bygget på en dag;-)

Lykke til videre med hagen:-)
Sigrid sa…
Vroomen er i gang, skjønner jeg :-)
Det blir garantert kjempeflott!
Spennende!!!
Gleder meg til å se fortsettelsen, og at det blir grønnere! :)
Delbar Pulmonaria? Bytte??? Har ett par som Bjørg har importert selv (kjøpt i fjor) de står ikke på lista hennes i år, så hun er nok tom.
Klemmm