Allium cernuum

Plante portrett  på tapeten i dag er følgen av vi tar en bilde  i full fart opplegget  mitt.

Jeg fikk min plante av Magnar i 2003. En av de første  ikke  kommersielle  plantene  jeg fikk.  Ante  overhodet  ikke  hva det var. Men i 2004  når den blomstret for første gang  hadde  jeg  jo funnet  ut  hvordan den så ut osv  på nettet. Men bildenr yter denne  planten sjelden rettferdighet.
 Den vokser godt selv  i meget skrinn jord som jeg  hadde  i gamlehagen. Men at den har  lagt  på seg  betraktelig siden jeg flyttet  hit  hvor  jeg  har næringsrik jord er meget  lett  å se. Fordi jeg hadde med  meg en halv plante  og  nå har  jeg dobbelt så mye som jeg  hadde før  jeg flyttet.
Dog den kan ikke regnes som invasiv. Det er en løk, det betyr at den setter sideløk og legger  på seg til fine fyldige tuer.



Her er bilde av en variant som er mørk. Den sikler jeg  på selvsagt. Den finnes også i hvit som jeg  også bare  må ha.

På engelsk er navnet nodding  onion. Meget  passende hver enkelt klokke  nikker så pent. Svært elegant  plante. Plantens  opprinnelse er nord amerika så herdigheten er det intet å si på. Eneste  man bør tenke  på attersom dette  jo er en løkplante så bør dreneringen være  i orden. Vokser opprinnelig  i tørre områder med god drenering.  Stående  vinterfukt er nok drepen. Vokser opprinnelig  i tørre områder med god drenering.

Google Allium cernuum så får du se et  hav av bilder det ene mere vakkert enn det andre.
 

Riktig god  helg!


Enlish translation.

Allium cernuum is a very easy cared for  bulbuousious  plant. Originally from nothern america. USDA zones 3-9. Lives  natively in grave and sandt rocky well drain dry places. Very easy to care for  but remember  to have the  drainage  in order. Besides that is  is  a very easy plant. Grows very good  in drained  clay soil combined with peat and corse sand. White and  purplish varieties also exisicts.

Have a wonderful weekend!

Kommentarer

Mariann sa…
Så elegante knopper. Tror faktisk jeg har en potte med frøsådde småløker. Må nok gjødsle de litt godt til våren så de legger på seg,- for jeg vil også ha sånne blomster.

Ha en fin helg!