Tennisballus bedus og våronn.

Hvorfor Hosta heter Hosta. Gemalen har teorier eller man kan også kalle det viltflygende fantasier og utredninger. Hosta heter Hosta fordi når det skumrer og blir mørkt kan man høres i de still host host.
Ungene brakk seg av latter og jeg hm.. hadde liksom hørt samme visa før. ;-) Men utredningen om denne hostende  natteplanten forstatte i det videre og bred i lang tid. Ungene falt neste uti dammen av latter. Og alt begynt bare fordi Lise holdt på å trampe på en Hosta plante.

Botaniske navn, vel han kan jo noen etterhvert. Og om han ikke  kan lager han opp noen. Dette for eksempel er tennisballus bedus.

Akk ja sånn går no dagan. :-%



I kveld ble jeg beordret inn. Hørt den før?  Hehe. :D Men jeg har da fått gjort en god del i dag.


Dette har dere sett før. Ugresset er tydelig noe redusert i år. Verste er Leirfivelen. Helvets møkka plante er det. Snøft! Men så ble da også ungene smurt med både det ene og det andre i fjor sommer for at de skulle hjelpe til å luke. Gudene vet i disse data tider at de trenger å røre på rompa. Sitte inne i et rom og spille dagen lang mens det er 25 grader ute? Tsk! Noen dager ok, men just ikke  hele sommerferien nei.
Når de er like bleke på sommeren som  de var på våren er det på tide å kaste de ut av huset. ;-)

Vel det var digresjonen tilbake til det jeg skulle si. I dag har  jeg luket ferdig to kvadratmeter og plantet til med smårusk. Geranium phaeumer, Tellima, Akeleier, Tjæreblom osv. Selvsag har revebjellene og Verbacumene bestemt seg for at de  ikke skulle selvså seg i fjor så det er det helle sparsomt med. Snøft igjen!

Jeg skal dekke denne skråningen med  planter som sår seg selv så det blir en eneste stor blomstereng, trivelig å se  på for nabolaget og forholdsvis lettstelt for meg. Men det er begrenset hvor mye sårusk jeg har å plante i.  Så derfor spør jeg pent på mine knær og vifter febrilsk med øyene. Akkurat nå driver folk og rensker bedene og kaster slikt i hytt og  pine. Kan dere værså snill i tusen mente kaste det hit istedet. Jeg betaler selvsagt for porto og emballasje.

Så har jeg en bønn til. Som jeg sa, revebjellene er furtne, og det er svært få jeg fikk med meg fra gamlehagen. En hage uten det, nøvert ja.
Likeså Riddersporer. Jeg mistet alle jeg hadde med meg i flyttingen fordi det var slik tørke akkurat da. Jeg skulle så veldig gjerne hatt riddersporer. Alle farger untagen de  mørk blå, black knight heter de vel. Jeg vil heller bytte til meg planter som er biter av etablerte enn å kjøpe elendige  kvaster på gartneri for en blodig penge. Jeg har jo mye  å bytte med så det er bare å spørre på planter.

Håper inderlig noen kan hjelpe meg med dette!



En plante som er uvurderlig for meg på vårparten er kulePrimula, genial plante. Blomstrer tidlig og så senere danner de store fyldige planter som fungerer veldig godt som bunndekkere inn under busker og roser hvor det gjerne kan dukke opp litt ugress.  Supre i den romatiske hagestilen også. Veldig fine som kontrastplanter til urolig bladverk, da bladene er ganske rolige i utrykket. Fine kantplanter er de også.




Dette er en liten rakker dog.Eranthis. Etter blomstring visner den helt ned og er tilsynelatende uskyldig. Nåja. den sprer seg under jorden mens du aner fred og ingen fare. Men jeg synes da at det ikke er stor fare med den, den er ikke akkurat i veien. Gult er kult på vårparten. Selv om jeg er veldig nøye på sammenplantingene mine  så gir jeg blanke i slikt smått som dukker opp så tidlig på sesongen. De er så mye til glede etter hustrige vintre.


I dag har jeg flyttet inn i drivhuset. Alle sammen hjalp til med å bære ut plantene,pottene, alt rammelt og rotet som følger med. Kjøkkenbordet er igjen kjøkkenbord og Lisesnuppa slipper å dele rom med ørten pelliser. Hehe.

Været har vært knall så vi har grillet hjemmelagede Hamburgere og Spareribs, utrolig deilig.

Nå skal jeg koble ut hodet her, vel i alle fall forsøke. Nå kverner hodet på sammenplantinger og endringer i hagen. Som alltid. Sa jeg skulle roe ned. Me får sjå. ;-)



Kommentarer

Linda sa…
Herlig vårlig innlegg:) Deilig å kunne holde på ute igjen. Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med riddersporer, jeg har kun den blå... Å sukk kuleprimula har jeg alltid så lyst på, men de vil ikke bo hos meg... Kanskje jeg har får kraftig og vår jord...??? Men jeg gir meg ikke og kommer til å prøve i år igjen:)og denne tennisballus har vi hatt flere besøk av også, og den har gitt meg hjertet i halsen flere ganger i påsken, hvorpå jeg må kvele noen utrop... Ha en fortsatt god påske:) Klem
Unknown sa…
Det er nok og henge fingra i og alt er ikke bare gøy ,,Sukk,,
Fin blogg legger meg som følger
Ha en fin søndag Marit.