Små overaskelser

Mange sier det er så deilig å holde på i hagen fordi da slipper alle tanker. Ikke hos meg. Jeg kverner på alt mellom himmel og jord. Men aller mest  planlegger jeg sammenplantinger og ser for meg i hodet hvordan det skal bli. Det går på automatikken det hos meg.
I dag har jeg gjort det selvfølgelig. Men jeg har også kvernet på foredrag igjen. 2 mai reiser jeg til Kristansand og skal holde seks foredrag på det vakre sørlandet. Jeg har plassene  jeg skal holde  på, men jeg må kikke litt i mailboksen for å finne  lista på det.

Frøkapsel av Allium puple sensation og Filipendula palmata nana rubra.



Å grave og luke og ruske i bedene om våren er som en eneste stor skattejakt, Den grå Salvien, den med de store flate bladene  har overlevd vinteren. Det hadde jeg slett ikke regnet med. Hyggelig overaskelse. :)



Noen sorger kommer også. Sambucus 'Black Lace' har takket for seg i vinter. Rareste er at Timini vår ene katt har lagt sin elsk på stubben som står igjen. Han slikker den og gnukker og gnir seg. Aldri hørt at Sambucus skulle være noe spesielt for katter. Vel stubben er vekk nå. Har blitt til edelkompost.


Det har vært veldig vart i dag. Vi tipper godt over 21 grader her. Da satt jeg eller forresten jeg kravler som en muldvarp i skråninga. Har nå luket ti kvadrat og plantet i diverse ymse selvsådde planter. Akeleier, Lychniser, og et hav av Gernium machorrhizum. De er jo supere bunndekkere. :) Men gud som de stinker. Tror luktesansene mine vil være bedøvd i et helt ti år einnen jeg er ferdig med det her. Usj.
Det er kun bladverket som lukter når man kommer borti dem, noen man jo gjør når man planter. Ellers er de snille om enn meget velvillige skjønnheter. :)


En glede til i dag var denne Alliumen over her.  Ikke bare kommer den villig igjen og med flere tykke skudd enn i fjor, men den har sådd seg noe voldsomt. Jeg skal forsøke å ta vare på de småttisene. De koster så mye i innkjøp så det kan hende  noen har lyst på noen når de  har fått vokst seg litt større enn hårstråene de nå er.

Gemalens "morsomhet" i dag er at tennisballus bedus er en sukkulent på vite. Å jaha lurte jeg. Jo selvsagt man ser jo den er tykk og frodig.


Til tross for morsomhetene så kan faktisk mannen ganske så mye om planter etterhvert. Selvsagt hvis en tennisball faktisk var en plante hadde den nok vært en sukkulent. :)



Tudelu!






Kommentarer

krepsemor sa…
Så flink du har vært! Men det er jo bare herlig når været er sånn som i dag! Heldigvis ser det ut til at det skal vare =) Ønsker deg lykke til med foredragene dine!
Lilly sa…
ser du skal være i Farsund også,- regner med å ta meg en tur dit.
Så deilig som været har vært de siste dagene her i midtnorge så må en jammen nytte tiden. Men det er jo bare deilig da... Alliumer er bare helt fantastiske.. er glad de finnes i mange varianter.
Linnemi sa…
Lykke til på turneen! :)