Hvor ble hun av?

Heisann alle sammen.

Long time no see er det vel. Jeg ble søkk vekk i noen år her nå.
Det er nå på tide å begynne å blogge igjen.
Jeg har hatt store omveltninger i livet. Samlivsbrudd. Flyttet fra haven uten å ta med en eneste spire. Flyttet på vinteren så det gikk jo ikke. Drivhuset like så. Det føles ikke helt godt akkurat. 😔 
Nå har jeg funnet kjærligheten og har ny have å begynne på.😃

Dette innlegget blir litt om hvor jeg har har vært. Jeg har sett mye vakkert.

Jeg har oppholdt meg på Gran canaria de siste to årene.😊
Dette innlegget blir røft om det. Neste innlegg derimot blir om den nye haven. 😊

Dette er fra vakre Puerto de Mogan. Rolig plass. Orginalt en fiskelandsby. Der har de bygget en egen bydel ved den gamle havnen.  Vakker plass. Dyrt å bo å spise og bo der, men flott til dagsutflukter.



Savnet etter haven har vært enormt sterk.
Tapet er en ting, men jeg har bodd på Gran canaria i nesten to år.
Der er det ikke mye grønt. Jeg følte meg som fisk på land for å si det mildt. Det var tøft.
Vakkert ja, men ikke for meg.  Jeg trives best i grønske, gjerne litt mosegrodde legger og kvister i håret. 😄 Når leggene er grønne og neglene må skures med stålull da er jeg i mitt rette element.

På Gran canaria er det fire forskjellige klimasoner. Jeg bodde i Puerto rico. Det eneste som er grønt der er hva menneskene har plantet. Vel nesten.
Calima som er sanddis som kommer inn fra Sahara kommer stadig og luften blir fylt med mikroskopisk sand, microorganismer, insekt osv. Dette er selvsagt ikke bra for deg. Det ble noen runder med bronkitt på grunn av dette i løpet av tiden. Det er best å skalke alle luker å holde seg innendørs når det kommer Calima i moderat eller sterk styrke.

Dette er fra 14 februar i fjor.
Husker godt denne Calimaen. Den var stygg.   Ja det er solen som er bak der.



Canaria journalens  artikkel  er  mere informativ enn min korte forklaring her om du er interresert i å vite mere.

Selv med Calima så har nok kanariøyene verdens beste klima, og der jeg bodde  var nok best av det og. Dog ikke for meg. Jeg er et barn av naturen, ikke en astronaut som trives i gold månelandskap. Trives best der det vokser meg over hodet ikke der. Innhyllet i grønt. Det er halleluja og eufori det.

Jeg har vært på turer sammen med gode venner flere plasser på øya og fått sett. Øya er mye mere enn drinker og strandliv.😊
Jeg har sett mye vakkert natur der. Som jeg skrev det er fire forskjellige klimasoner på den lille øya. Ganske utrolig så liten som øya er.  Ergo så veksler øya fra ørken til grønt, i fjellene er det til og med snø på vinteren.
Det blir et lett utvalg av bilder derfra i dag. Jeg kan skrive mange blogginlegg om hva jeg har sett senere.

Fra februar i fjor. Jentetur til Guayadequedalen for å se mandelblomstringen. Det var som å komme til himmelrik for meg. Det hadde regnet en god del på hele øya. Faktisk så hadde selv ørkenen i sør hvor jeg bodde våknet til liv også. Mere om det ved en senere anledning. I dalen var alt irrgrønt. Jeg formelig sank ned på knær og begravde ansikt og hender i grønt frist gress. Det sier en god del. Jentene lo av meg men forsto. 😊


Blomstrende Mandel selvsagt.


Jeg var i botanisk have en par ganger også. Reiser du dit må du bare ta turen. Det er helt fantastisk der. Favoritten var selvsagt dette treet. Dån! 😍


Gartneriet i Mogan var jeg på mange ganger.  Det er antageligvis det flotteste gartneriet jeg har vært på. Det skyldes ikke at plantene er eksotiske, men at det er et enormt utvalg og veldig pent og godt stelt der.
At det var surrealistisk å gå rundt der sier seg vel selv. Potteplantene bodde ute.  Direkte snålt. Når man er på ferie så er det en eksotisk kuriositet for meg helt surrealistisk. Jeg pådro meg selvsagt en del planter etterhvert. Man hadde da terrasse må vite. 😜

Nå har solen gått ned for siste gang på Gran canaria som fastboende for min del. Det var en opplevelse for livet. Drømmene om å bo i eksotisk klima langt borte fra kulden og mere begrenset planteutvalg er lagt på skrin. Jeg trives best her.
Skjønt å være der i desember, januar og februar  hadde slettes ikke vært dumt.  😏
Dette bildet er tatt fra en utsiktsplass ovenfor Maspalomas. Aldri sett på maken.
"Trærne" er Agave blomster på drøye fire meter.  



Tenker jeg laget eget innlegg  om den nye haven jeg. Dette ble langt nok. Skal skrive det nå . Vet at det hersker betydelig nysgjerrighet rundt om for de som vet jeg har ny have.  Vroomen kommer den.

Nos vemos pronto! Sees snart.

Line-Cathrin

Kommentarer

RandiA sa…
Flotte bilder.
Amylove sa…
Beautiful pictures. What a wonderful adventure. Thank you for sharing, I'm looking forward to staying current with your posts my sweet friend!