Planer i bøtter og spann.

Ein skal ikje sova bort sumarnatta heter det seg i en sang.  Jeg sover ikke bort nettene nå heller.
Straks hodet er på puta surrer det planer i hodet. Noen ganger så mye at jeg må stå opp igjen og få skrevet det ned, noen ganger tegne det.  Dagene går slik også.  Jeg er totalt klorofyllisert. Jeg kan ikke grave særlig akkurat nå på grunn av en betennelse i ene armen. Ideer må ut! Så da havner de på papir og eviglange lister. 😅


Dette er ganske røff tegning.  Woodlandet til venstre. Inngangspartihaven til høyre. Sistnevnte har planene blitt endret endret på takket være sengehagingen min.  😋

De bruke "prikkene"er vedkubber. Jeg tenker å bruke de som bedkanter. Der prikkene er små er kanten lav og der de er større er den høyere. Det vil si den bølger seg. Det er en liten kaffekrok under syrinen og en benk i andre enden av haven.. Planen er at man skal ikke kunne se fra benken til kaffeplassen. Selv om dette ikke er et stort område har jeg plass til mye så dette får jeg til. Skribleriene er busker og trær. Eneste som finnes der ute nå er en Syrin og en Skjærsmin. Sistnevnte så skamklipt at jeg får nesten hodepine av å se på den.  Den ble plantet for nære en trapp en gang i tiden. Derfor fæl beskjæring.. Den ser ut som en  munk , bare omvent. Ikke noe nederst og en flott dusk på toppen. Riktig sexy. 😄

Forleden var vi en tur innom Plantasjen. Der fant vi salg på fjorårets frø. Ikke hadde de gått ut på dato heller, men skulle selges fordi de hadde fått inn nytt. Litt betenkeligheter om det. Makan til waist. Det var ingenting i veien med de frøene. Bruk og kast! Uff.
For meg personlig var det jo helt supert. Både jeg og samboeren sto på hodet nede i store kasser med tusenvis av frøposer av alle slag. Morsomt å holde på når han er like tullete som meg nesten. Det blir bare nesten for like hagegal som jeg er skal godt gjøres å bli. 😂



Det ble med av ymse slag.  Kornblomst i tre forskjellige farger. En god del til kjøkkenhaven, Ipomea, blomstererter, Lavendel og diverse snacks.

Ikke at jeg mangler frø akkurat. Mer om det i et eget blogginnlegg tenker jeg. En noe spesiell historie. Da det som skjedde fikk meg til å bli måløs. Det skjer omtrent hvert tiende år. 😄 Det sier en del.

Dette er tatt fra inngangsdøren. Syrinen som er gedigen, og som var bundet opp med et stort tau har fått stell. Gamle døde grener og kryssende grener fjernet og litt generell beskjæring for å heve syrinen mere over bakken da den sopte nedi jorda.

Der du ser en oppgravd stripe tvers over bedet mot veien blir det en armeringsnett gjerde inn mot  trappen, med portal over stien. Der skal det vokse Pipeholurt. Det vil si at den portalen må være litt høyere enn hva en egentlig trenger for å gå igjennom. Pipeholurt er kraftig voksende og blir gedigen. Den kan for bli ti meter.  Det er også en av grunnene til at jeg har valgt den. Jeg trenger faktisk tre til fire stykk.  Ser du på planene igjen så ser du hvor den skal vokse.  Den skal også på en lønnegang ved stabburet som jeg skal fortelle mere om senere.


Jorda er bra, men dessverre bare 30 cm dyp. Det vil si at jeg må få tilført jord. Noen på Frosta har kanskje en jordhaug liggende de vil bli kvitt. Hint hint. 😉

Her sett fra motsatt vinkel. Ikke kommet like langt i gravingen på dette bildet da.
Stener er forøvrig helt utmerket å markere bed og stier, siden jeg enda ikke har vannslange og langt tau var også fraværende brukte jeg disse. Man tager hva man haver.  Hadde jeg ikke hatt det kunne jeg ha strødd hvetemel da det vises godt også. Skader jo heller ingenting. 
Sirkelen er kaffekroken. Bildet er tatt før jeg gikk løs på Syrinen.



Stauder er det ikke stort av ellers. Det er noe dog. Det tyter opp Snøklokker i tusenvis. Det er jeg kjempeglad for. Under syrinen kommer det opp Scilla også.  Det er to ørsmå Akeleier under der også. De skal flyttes til mere egnet plass. Du ser snurten av den plassen mellom huset og stabburet.  Det er vanlig Aquilegia vulgaris, også kalt bestemorakeleier. 
Ved husveggen klin inni muren står det en Peon.  Huset er nymalt.  Det er mistet et lass maling oppå Peonen. Forsøkte å fjerne det, med det resultat at fingerene ble hvite. Malingen hadde ikke tørket under!  Stakkars Peon. 😕  Grunnmuren er noe tilsølt også. Skal prøve å skure av det. Blir så mye penere.
Det er også noe som kan være Duppesoleie, men jeg er slettes ikke sikker.  ellers er det tombola i noe som sikkert var et meget flott bedd en gang i tiden. 

Pipeholurtgjerdet møte inngangspartiet ved syrinen, den skal da gå bortover til enden av rekkverket, over enda en portal og så kommer en lavere bit med armeringsgjerde igjen som går helt til enden av huset. Den skal bort dit også. Derfor så mange Pipeholurter da dette er ganske mange meter.

På Plantasjen fant jeg også denne lekre Helleborusen ved navn Cinderella. Jeg måtte bare. Så dette er første staudeinnkjøp til haven om en ikke teller med Helleborusen jeg pådro meg til jula. Den er allerede plantet der ute.  Hehe. 😌 Om enn på midlertidig plass.




 Snøklokker ja. Som jeg sa det tyter opp.  Det er så mange slike tuer som dukker opp. Herlig!



Jeg skal sende noen nedover til Nina i Paradiset  Hun sender meg stauder hun har for mye av nå. Så jeg har litt å begynne å pusle med. Hurra!  Snille damen.
Jeg skal nedover til henne antagelig i April en gang og hente mange planter. Damen har et hjerte av gull. Hun vet hvor vondt det har vært å være uten have.
En reddende hageengel. 😊
Anbefaler virkelig å besøke hennes blogg.  Linket ovenfor. Hun har vroomen i orden hun også. Faktisk en par gir mere enn hva jeg har, det sier ikke lite. 😃 Hagen hennes er helt fantastisk.

Jeg håper og krysser fingeren vilt for at det kanskje detter inn planter fra flere hagegale. Litt what goes around comes around håper jeg. 😊

Planer endres også. Det vil de fortsette å gjøre. Woodlandet er ganske så bestemt. Nå jobber jeg med hvilke busker og små trær jeg skal ha der. Litt tak må til en Woodlandshave. Ellers så hadde det jo ikke vært det. 
En av planene som har blitt endret er hvor komposten skal være. Jeg hadde opprinnelig tenkt å plassere den ute av syne bak vedskjulet. Den planen ble øyeblikkelig forkastet når jeg fant svart gull bak der.



Jorden er enda svartere enn hva bildet viser. Det må ha vært noen form for avfallshaug bak der, kan ikke skjønne annet.  Jeg gikk omtrent i selvspinn når jeg oppdaget. Jublende jorddans. 😅 Det ble ett av mange øyeblikk hvor samboeren oppdaget at dette hodet er riv ruskende gal. Hagegal.  😂

Bak der vokser dessverre Bringebær og kveke. Så det blir en kamp å få opp den jorda. Jeg erstatter den med dårlig jord fra annen plass og flytter denne til plasser hvor det trengs mere jord. Jeg håper jeg må grave helt til Kina for å få opp alt. Hehe.

Jeg må skrive oftere. Det tar litt tid å komme skikkelig i gang med bloggingen da jeg har vært helt ute av "gamet" i fire år. Utrolig! Skulle ikke tro det med tanke på at jeg er ei jabbsaft. Det er det mange som vet, og du har sikkert skjønt det du og nå.  😂

Avslutter med et bilde fra min forrige have. Postive minner skal en bestadig ta vare på sant.  😊

God søndag.

Line-Cathrin.






Kommentarer

Asbjørg sa…
Så spennende,selv holder jeg til på Tautra og skal til med hage der i år,i litt mindre skala enn deg da.Selv elsker jeg Hosta,Primula og planter med broket bladverk.Har også hage på Fosen og kommer nok til å flytte endel derfra til Tautra
Lena Brustad sa…
Heia.
Så spennende dette blir! Jeg kan sikkert bidra med stauder, men det blir jo enda ei stund til jeg kan begynne å grave. Så ser jeg over at det er noen som skal lage have på Tautra. Kjenner jo øya ut og inn så da blir jeg jo nysgjerrig :)
Ha en fin søndag,
Lena
RandiA sa…
Du verden. Da er du i gang igjen ja. Så flott.
Linecas have sa…
Så artig Asbjørg. Du er hjertelig velkommen innom. :)
Linecas have sa…
Selvsagt Randi! :D