Realisme kontra drømmer. Acer drummondi

Okey. Så sitter jeg har da igjen og sikler.
Dette er gammel sikling gjenopptatt på nytt.
Resirkulering er viktig. Resirkulert sikling er siste nytt. 😏

En slik sikling som aldri ble noe av men som troner øverst på ønskelista mi.

Acer drummondii!


The pride of Solskinnhaven er planen. Som demper litt vind. Det uler godt rundt husnåvene her når det først setter i gang. Ikke fult så ille som bysno, men ikke langt unna.
Så vindemping er høyt oppe.  Da er denne lekre saken første prioritet. Har perfekt plass til den.

I mitt lille hode ser jeg jo dette for meg når jeg legger planer.


Saken er at selv om Lønn er rimelig hurtigvoksende er ikke denne i rattata familien. Det går saktere.
Mitt lille tre vil nok være lille i mange år fremover. Sakte men sikkert legge på seg.
Hvilket tre som i realiteten vil stå på plassen er dette. Atkillig nærmere sannheten tenker jeg.


 I beste fall kan jeg finne en slik størrelse. 



Men det var den telefonen fra Hamar da....

Fakta:


Norsk navn:
Spisslønn 'Drummondii'
Herdighet:                H5
Latinsk navn:
Acer platanoides 'Drummondii'
Blomsterfarge:
Gulgrønn, blomstringstid mai.
Bladverk:
Gulgrønt med hvit bladkant
Middels stort tre med brei pyramideforma vekst. 5-7 lappa blad med mørkt grøn grunnfarge og kremkvit bladkant.
God vårblomstring og får flotte høstfarger. Passer godt i parker, veianlegg, tun, naturområder og lè. Nøysom, men trives på varm plass med lett jord.

Ergo er det perfekt for plassen jeg har tenkt det skal okkupere.  Delvis skygge står det og, men med alle bygningene rundt samt solens gang byr ikke det på noen problemer. Tenker det vil pryde tunet flott. Det står rester av et dødt epletre der det skal stå. Sørgelig liten kvast. 

Kommentarer

Unknown sa…
Hei. Denne var nydeleg! Eg har leita etter det rette treet i hagen for å skjerme hrododendronskråninga som blir solbrendt. Veit du kva? Det blir dette vidunderet som skal få æra. No startar jakta. Tusen takk for inspirasjon, fin side du har her. Klem frå Anja.