Woodland have inspirasjon og drømmer

Jeg har aldri hatt woodlandhave. På norsk blir det vel skoghave eller skogbunnshave.

Mose, bregner, sjeldne stauder, flott bladverk, grønt bladverk, dansende blondeskygge. Sukk! 😍

Har vært på pinterest igjen og herjet. Sikler og drømmer så ille der inne at det er nummeret før tårene triller og genseren må skiftes.
Hagegal jeg? Hah! 😁
Jeg har veldig   mange ønskeplanter som passer best i en slik have.

Ikke alt trenger å koste fletta heller. Jeg er så heldig at jeg har avtale om sanking av diverse hos en kompis her. Det er jo lov til å sanke i norsk skog, men med måtehold. Jeg sikret meg bare. 😊

Mose er et must! mellom planter, på stener, krukker eller grener.


Bregner likeså. I jorden eller på stubber og grener. I hver minste lille krok. Nesten. 



Smellfine sammen med planter med rolig bladverk og konstrasterende fave. Rålekkert! 


Kanskje en er så heldig å finne en slik gren med fiks ferdig mose og bregne på også. Utgjør gedigen forskjell på hvor fort en have ser moden ut.  Litt utydelig dette bildet , men det viste poenget så godt så da fikk det bli med likevel.




Altså... 😍


Så kan en slenge inn litt som tydelig er skapt av menneskehender om det er havedekor eller klippet. Kontrasten blir så spennende.


Siste bildet her er fra The Stumpery i Highgrove gardens. Prince Charles sin have i England. Faktastisk vakker have. Verdt en titt innom bloggen der.




Tudelu, enn så lenge!

Line-Cathrin

Kommentarer

Villrose sa…
Jeg har woodland-hage, jeg. Bor jo med skog på tre kanter.
Og så satser jeg på roser. Ha-ha-ha! (men elsker også bregner, Hosta, mose osv.)
krepsemor sa…
Lekkert lekkert.....! Jeg har dessverre ikke plass til woodland, men nyter bilder i andres hager :)
Du har jo plass i massevis jo! Gleder meg til du begynner å forme drømmehagen din, og vi kan følge med!
Snart vår nå!