Kakafoni og kaostilstander

Våren er kommet for fullt her på Frosta. Fuglene kvitrer. Det er rene kakafonien ute. Alt fra grønnspett, måker, spurv, meiser, rødstrupe, gås, kråker og skjære pluss mange flere.
Solen skinner, og de tidlige løkene som Scilla, krokus og snøklokker blomstrer. Sistnevnte er nesten ferdig blomstret. Blåveisen har holdt på en stund og nå er hvitveisen i gang også.  😊


Ugresset tyter også frem selvsagt. Det er nesten ikke Skvallerkål her heldigvis, men det finnes tuer av Brennehette som venter på den sikre død. 😉

Det har blitt jobbet non stop i snart to uker. Det vises!

Det er veldig mye plen å ta opp for å få anlagt bed. Siden jeg sliter med betennelse i arm og generell
-hageløs i tre år form-, samt at samboeren har en dårlig skulder fikk vi hjelp forleden til å ta opp ved inngangspartiet. Det er jeg så glad for. Det er lettere å riste jord av ferdig oppgravd torv enn å stikke den med spade, så løfte og så riste den.  Så nå er vi i gang med å legge jord tilbake der vi tok den opp. Samt at stien inn til inngangsdøra er nesten ferdig.
Det var bra kaos når det sto på. Det er litt skummelt på en måte med en stor traktor, men vi fikk det gjort. 😊


Selvsagt kom det berg opp i dagen ved plattingen. Der hvor det skal være et lite armeringgjerde med Clematis med mere på. Så nå vrir hjernecellene seg i å finne løsninger.
Nærmest kamera ved plattingen dukket det altså opp et stort område berg. Snøft! 😛


Ved plattingen er det et forhøyet område. Hekken er en Brudespirea. Det blir bedd ved den. Så en sti og så bed ved muren. Jeg har såvidt begynt der. Det blir hakket bredere enn på bildet.


På enden av hekken blir det en rosebue, men det er stort berg opp i dagen rett ved der. Du ser snurten av det, så løsning på hvordan feste det må jeg finne ut av. Ingen sorger på forskudd dog. Det kan være dyp lomme jord der, og da er det ikke noe problem. Vi har begynt å flekke av berget også.

Jeg har til og med begynt å plante. Hurra! 🎉
Bergeniaen var her fra før. Den bodde stakkarslig inne i Brudespireahekken. Det er en del mer av den enn hva jeg satte der. Skal spre den litt ut over hele haven.
Bergenia er en skjønn arveplante. Med arveplante mener jeg at den har gått fra hånd til hånd i mange år. Norsk hagehistorie.
Planten siden av har samme lange historie også. Småhjerte Det har jeg vært og tjuvet i min svigerfars hage. 😅


Disse må nok flyttes etterhvert. Akkurat der skal det stå en rose og noe klatrende.

Merkelappen til hører liljen  Soft Music. Nydelig rosa dobbelt blomstende lilje jeg har kjøpt fra Syverud gaard. De har så mye fint. Super service også. Stikk innom og sjekk både det som kan plantes ut og hagedekoren. Helt fantastisk dekor. 😍

Dette var bittelitt av alt som foregår her ute nå. Jeg jobber over hele haven. Veldig kaotisk mens det foregår men så blir ting plutselig ferdig på nesten samme tid og da blir det så fint. Det er akkurat som når man skal rydde. Alt ut av skap og skuffer, så legge tilbake der det skal være, og kaste rammel og skrammel. Sånn cirka som når man rengjør et barn eller tenåringsrom.  😉
Man må rote først for at det skal bli bra.
Dette holder seg pent atskillig lengre en avkommenes rom da. 😉
Oppdatering om andre prosjekter kommer for seg selv. Jeg blir sittende og skrive til neste år nesten om jeg skal skrive om alt i et jafs. Det går jo ikke. Jeg skal ut og grave og plante. Weeeee! 😁

God påske og tudelu for nå! 🐓

Kommentarer