Woodland oppdatering og startskudd for kjøkkenhaven

Hjertet hopper med glede over flere slag når en ser Gullstjernene slå ut sine vakre liljelignende små soler. De er aldeles nydelige synes jeg. Javisst sprer de seg veldig, men hva gjør vel det. Like plutselig som de kom er de borte igjen og forstyrrer hverken Hosta eller bregner.


I woodlandet er det en stor bestand som stråler nå. 



Akkurat nå er de  nesten det eneste som blomstrer der ute. Snøklokker i mengder finnes, men der sier det da og stopp.
Det som er veldig livlig der ute for øyeblikket er Jordrottiensis linecae. 😉
Jeg graver, jeg lemper jord, torvblokker, stabler murer, luker, planter osv. Ikke uvanlig dag for meg for øyeblikket er at jeg går ut i ti tiden og kommer inn igjen mørkebrun som nettopp ei jordrotte i halv ni tiden på kvelden. Kun stoppet av fast og flytende føde inn i mellom.
Det blir det bed av.


Dette er da woodlandet i dag. Det er mye bed som er kommet på plass her nå- Mye mere blir det. 


Sirkelen mellom stubben og Syrinen ved inngangsdøren er kaffeplassen. Den skal leveleres. Det blir kaffeplassen. Bedet hvor stubben ligger blir enda høyere. Jeg tror det kan skjønnes ut fra bildene nå hva som er bed og sti nå. 
Her sett fra motsatt side. Ovalen med plen her forblir plen Så går (gress)stien forbi kaffeplassen og inn mot inngangspartistien. Hvilket vi og er ferdig med å lage forresten. Jeg glemte å ta bilde av stien. 

Rett foran er det plantet pilegrener. Rett i jorda uten røtter. Hold de godt vannet så slår de fort rot.
Det er en nydelig farge på barken. Jeg vet ikke hvilken type pil dette er da det er tatt fra et stort piletre nede i Småland på Frosta. Det finner jeg nok ut av. Det blir fort et tuntre av dette. 😊


Denne lille bedsnippen er det eneste som er ferdig tilplantet i woodlandet. Astilboides tabularis. Epimedium niveum, eller youngianum, husker ikke i farta. hvite blomster, samt Pulmonaria Mrs. Moon. Jeg har også flyttet noen gullstjerner dit.  Det ser ikke all verden ut nå, men det endrer seg jo fort.


I dag slo Hagtornen ut. Den vokser på den rareste plass. Hvordan det helt har godt for seg skjønner ikke jeg. Det står et stort gammelt plommetre ved vedskjulet. Den står så tett i plommetreet at det ser ut som det vokser ut av stammen på treet. Eneste logiske tanke jeg kan tenke meg er at den kom som gratispasasjer med en fugl en gang i tiden. Den er enkelt blomstrende. Altså ikke en Rosehagtorn. Men du og du så nydelig. Tusenvis av små knopper. Liflig syn for en blomsterhungrig sjel det. 😊






Mens jeg holdt på med min lille tete a tete med Hagtornen tror jeg en annen frøken ble sjalu. For linselus det skulle hun på død og liv være. Jeg ble villig med på leken.  😍








Båndene med sneglehus er noe jeg har "snekret" sammen. Litt hagepynt må til. 😊

.....................................

Så!

Vi har i tillegg til å jobbe på woodlandet, solskinnshaven, haven ved terrassen i dag begynt på kjøkkenhaven. Galskapen lenge leve sier jeg bare. Hjelpes! 😐 Mye på en gang det.  
Så nå har vi tre store jordhauger liggende. En fra inngangspartiet når vi fikk hjelp med å få opp torva derfra for en uke siden. Trodde det var lengre siden siden haugen er redusert til tretti prosent av hva den var. Vroom i farta ja. 😏
I går fikk vi levert to lass jord. En jordtype til å ha i bunn og så fin toppjord til kjøkkenhaven.
 Jeg sto vel og hoppet som en liten unge som får lov til å hoppe i verdens største ballbingen omtrent tror jeg når jorden ankom.


Jordhaugen nærmest er da restene av det vi fikk gravd opp med traktor. Så kommer bunnjorda og til slutt toppjorda. Kjøkkenhaven skal ligge der de to siste haugene ligger.

Jeg har bestandig hatt dårlig hagejord. I første hagen var det sandjord. Som smør å grave i, men ellers så rant jo både næring og fukt unna i en fei. I hage nummer to var det enten blåleire eller hardpakka grus. 
Så nå har jeg vært temmelig overlykkelig. Det er så fin jord her. Spesielt rundt vedskjulet. Det er det svart gull. Så i dag kikket jeg nærmere på bunnjordhaugen.....

Den er full av Kvekerøtter. 😓 Så i dag har jeg hentet en trillebår og tippet den. Så ned på kne og luke ut faenskapet. Så repeterte jeg dette x antall ganger. Jeg har fått lagt cirkum 1 x 7 meter bunnjord  i løpet av dagen. Det er vel sneglete for meg altså. Det hjalp betraktelig på humøret å skravle i telefonen med Nina i paradiset om alskens, men mest om hage mens jeg holdt på.
 Så snakket vi sammen og grov på hvert vårt hold i landet. Begge to så fornøyde. 😁
Åh den kveka skal da få tynt seg. :)
Jeg tok opp en ørliten filmsnutt før jeg startet opp i morges.  Her ser dere enda et prosjekt jeg ikke har nevnt med et pip enda. 


Det "mases" i det vide og det brede over det ganske land om oftere oppdateringer. Jeg forsøker så godt jeg kan. Jeg må jo gjøre noe for å ha noe å oppdatere dere. 😂 Det blir det blir. 
Det er mere jeg kunne ha fortalt også, men nå synes jeg denne bloggposten er mer enn lang nok.
I morgen blir det oppgraving av Snøklokker pluss Gullstjerner til Nina i Paradiset. På Fredag kjører vi ned til henne. Jeg skal vist få overskuddplanter. Det gleder jeg meg så mye til. Det er flott vær både her og der, og en tur til verdens beste Nina sier jeg aldri nei takk til uansett årsak til turen. 
Jeg må plante en par busker og vanne godt over det jeg har allerede plantet også. ( Nei dere får ikke se det enda!)  Det er veldig varmt her, og det blåser litt så små planter tørker fort ut om de ikke får det akkurat som de vil.

Enn så lenge. Tudelu!

Line-Cathrin

Kommentarer