Besøk i paradiset og hagevenner og store plantepådragelser

Nå er det alt for lenge siden jeg skrev. Vi har hatt det veldig travelt. Nesten to uker siden kjørte vi ned til Molde, nærmere bestemt til paradiset på Nesjestranda. Min gode venninne Nina i paradiset skulle tynne ut i haven. det hadde blitt alt for fullt. Jeg som hadde nada planter ble beæret med tynningen. 😀

For en lykke. Fra å være totalt klorofyllisert ekstremt hagegal til å gå til en tilværelse uten planter og hage har ikke vært noe særlig. Nå livnar det i lundar bokstavelig talt.
Det er også alltid moro og komme til Nina. Hagen er fantastisk flott samt at damen selv er sprudlende og har et hjerte av gull.


Det var vår og sommer samtidig. Herlig!
Jeg måtte jo ta noen bilder fra paradiset kan skjønne.



De flotte kulene i forkant der siklet jeg veldig på. Nina har faktisk tatt inn en del råstilig, og da mener jeg skikkelig råstilig pynt og krukker til haven. Slikt en ikke får kjøpt over alt.  Anbefaler virkelig å ta en titt innom og sjekke hageartiklene. Så mye fint. Jeg trengte seriøst en siklesmekke.
Her kan du sikle.  😊


Hun har også masse planter til salg. Ikke bare overskudd fra egen have, men hun har importert planter. Igjen slikt du garantert ikke får på vanlige hage sentere her til lands. Knappest de mere innholdrike senterne.  Du når Nina lett via hennes butikkside på facebook Eller du kan kontakte henne via butikkens nettside selvfølgelig. Jeg har selv handlet planter. Det var så mye jeg ville ha. Når jeg fikk plantene ble noen sendt med posten fordi hun mente jeg trengte akkutt påfyll. Skulle ikke gå å vente slik når jeg hadde vært uten planter så lenge. Plantene jeg fikk var så pent pakket at det var ikke en skramme på de. Det skal godt gjøres det. Jeg har bestilt planter før og fått levert via post. Uten skrammer har de slettes ikke vært. Plantene var store kraftige og veldig friske også. Anbefales!
Her er noen jeg hentet.



Hvorfor skriver jeg så mye om dette nå? Jadda jeg reklamerer for Nina her nå. Jeg synes virkelig hun fortjener det. Makan til stort hjerte og giverglede har jeg ikke vært borte i. Det gjelder heller ikke bare hageplanter.  Der kommer det rett fra hjerterota. Vi har kjent hverandre siden vi gikk på folkehøgskole sammen i den nusselige alder av 17.
Så jeg kjenner henne veldig godt.
Hun har kjent mye på min mangel på hage og planter. Siden det ikke er noen vanlig hage jeg anlegger nå.( Mere om det siden.)  Så ville hun hjelpe meg. Så dermed ble det uttynning på meg.
Jeg har ikke bare litt jobb foran meg for å si det mildt. 😅
De hagegale kan å stable planter inn i biler. Jeg var godt forberedt. Slike grønnsakskasser er gull verdt. Jeg hadde med en del av de. Når vi pakket ned plantene jeg skulle ha med meg, la vi først avispapir i bunn, så et jordlag som plantene ble satt i. Så nå holder de seg uten at jeg må springe en uke konstant uten søvn for å plante de ut. 😊
En Volkswagen caddy ble full. Jeg fikk ikke lov til å stable mere da samboeren insisterte på at han måtte ha sikt bakover. Snøft! Noe så unødvendig altså. 😅


Noen ganger blir man i grunn ganske så måløs.





jeg fikk også noen veldig store fullvoksne planter. Og det ikke bare av Nina, men av flere damer. Randi og Hilde. Tusen tusen takk. Jeg mangler stadig ord. Takk holder liksom ikke.


Her ser dere hvor tett plantene står i kassene.




Det er så mange sorter og sikkert mange hundre planter fra smått til stort. Stiklinger av bukser og trær til og med.
Det beste av alt er å tenke på at det finnes slike gode hjerter i en ellers så tøff verden som vi lever i. De hagegale er gjerne slik. De deler så gjerne av eget overskudd. Slik sprer hagegalskapen seg. En syssel og livsstil som er så bra for både psykisk og fysisk helse. det er god helse i hvert klorofyll.

Så er det da min kjære samboer oppi alt dette. Grønne fingre har han, men slik hagegalskap som jeg har hadde han vel knapt nok hørt om tror jeg. Han hjalp til å grave opp planter og styrte og stelte. Holdt ut hageskravling av flere damer i tre forskjellige haver.
Han er aktiv i utviklingen av haven her og dens planer. Jeg er ikke alene om dette. Han har tatt alt dette nye på strak arm. Han fortjener virkelig ros også.   💖😊💚

Siden vi kom hjem har alt gått slag i slag her. Bortsett fra noen dager hvor vi holdt på fryse på oss koldbrann. tempen sankt utrolige 15 grader. Fysj!
Jeg har fått plantet ut omlag 60 planter på midlertidige steder. Samtidig holder vi på å lage kjøkkenhave. Vi har en god del planter på vent der og. Vi fikk til og med settehvitløk av Randi og hennes mann. Fantastisk!  Randis Instagram
Masse flotte planter av Hilde også. Hildes instagram

Nå tenker jeg det er på tide å avrunde dette blogginnlegget.

Det er neimen ikke lett å beskrive hva en føler etter slik kjærlighet og omtanke. Ikke enkelt å si takk nok. Jeg skal dele hagegleden videre det lover jeg.

Tudelu enn så lenge.

Line-Cathrin

Kommentarer

Villrose sa…
Fint å se igjen hagen til Nina :)
Uttynningen får jo et godt hjem. Hagegleden lyser jo ut av blogginnlegget. Hm. En hel hage stablet inn baki der! Sikt bakover? Var ikke mye av det da jeg kjørte hjem fra Hesleberg gartneri her om dagen :D
Lena Brustad sa…
Heia! Det der ser helt megafantastisk ut. Heldig du som har en hageinteressert kjæreste!
Meeeen, mannen min har kjøpt en akkurat lik bil som jeg kan bruke som hage"traktor" - og det er jo ikke verst. Blir vel å fylle den opp med alskens i løpet av sommeren.
Glede!
Ha en fin dag,
Lena