Sammeplanting inspirasjon



Jeg har kommet så langt i haven nå at jeg har begynt å lage sammenplantinger. Det føles så godt. Det er virkelig noe jeg brenner for. Jeg fikk jo veldig mange stauder når jeg var i Moldetraktene. Det tar tid å finne plass til de. Ikke bare fordi jeg vil lage sammenplantinger, men fordi de skal i riktig hagerom ut fra farge, solforhold og jordforhold til vil ha. Riktig plante på rett sted.

Jeg må jo grave på plen for å få de i jorda. Jeg har vel fått opp omlag hundre kvadratmeter nå. det begynner å bli litt det, men som sagt plantene vil ha rett sted å bo på. 
Jeg trenger litt inspirasjon til jobbingen. jeg ser på bilder av tidligere sammenplantinger jeg har gjort. Noen vil jeg definitivt replisere. Jeg må dog ta hensyn til de jordforholdene jeg nå ha. I Hommelvik hagen hadde jeg siltjord. På Malvik leirejord eller grusjord.
Nå har jeg vanlig hagejord, om noe kan kalles det. Jeg har og svart rikt ferdig kompostert jord.

På dette bildet står Martagonliljen 'Lillith sammen med Revebjelle og Papaver somniferum, opiumsvalmue.
denne fargekombinasjonen er favoritten min i tillegg til hvitt, blekgult og lime sammen.


 Jeg liker og veldig godt det som går i glauca.
Glauca betyr grålig, blålig bladfarge.
Så lenge plantene er svært forskjellige vil de fremheve hverandre og ikke ta oppmerksomhet fra hverandre. På bildet er det Festuca glauca og Lamium  samt en liten en som jeg ikke husker navnet på i farten. Noe a la Sedum, Kanskje det er en Sedum og.
...


Rødt og glauca er jo veldig flott sammen. De sølvfarvede detaljene i Heaucheraen plukker opp sølvfarven på Artemisiaen.. Lekkert!


Litt varierte grønntoner gjør seg og sammen. Her har de selskap av Pulmonariaen 'Majeste'. Defintivt favoritten min blandt Pulmonariaene. Jeg mangler den enda så om noen har en rotbit og avse til meg hadde jeg blitt hoppende glad.  😀
Ellers på bildet er det forskjellige grønne  i litt varierende grønnfarve. De er dog alle forskjellige i bladfarven.  store rolige hjerteformede blader i form av en Brunnera. Litt glauca tone på Akeleien med tredelt flikete bladverk. Spist hjerteformet på Campanulaen og sterkt fliket på bregnen samt veldig fint,lyst og smått bladverk, nesten som små skyer på lerkesporen.  Det som er så kjekt med sammenplantinger basert på bladfarver og bladformer er at selv om plantene ikke er i blomst er de spennende og skaper interesse likevel. Blomstene har tross alt en begrenset tid. Bladverk er flott  hele sommeren.


Ser man nøye på plantene så finnes det utrolig mange med flotte detaljer. Her er en helt vanlig strutsevinge.


Smått og stort er flott sammen. Her er effekten  fremhevet veldig. Helt mørkt bladverk og stor kontrast til det lyse gule. Nydelig hele sesongen.


Litt pynt kan gjøre samme nytten. 



Det nærmer seg å vise frem haven nå. Jeg har kommet langt på vei på det som skal gjøres i år nå. Litt gjenstår selvsagt. Jeg skal da ha noe å gjøre igjennom hele sommeren. 😃 
Vroomen har virkelig slått til. det vil si det ekstra giret jeg har. Når jeg jobber så går det virkelig unna. 

I disse dager er det flott å flytte planter og lage sammenplantinger. Noen er det for sent for. Høye stauder som Delphinium (Ridderspore) og lignende bør få stå til du klipper de ned nå.  De vil bare sige sammen nå.

Så ventetiden på "the big reveal" er snart over. 
Vi sees!

Lineca
(Line- Cathrin)


Kommentarer

Villrose sa…
Inspirerende og lekkert :)
Lena Brustad sa…
Oi så mye flott!
Jeg likte jo det du presenterte i bloggen din før også. Blir spennende å se fremover. Kommer til å hente mange tips herfra :)
Ha en god søndag, jeg må vel ut å vroome litt jeg også :) selv om det bare er 5 grader!
Lena