Pastellhaven byder velkommen

Det er seriøst lenge siden jeg oppdaterte sist nå. I går kom solen tilbake til Trøndelag. Sist sett den 16 Juni. Det sier litt om hvor mye elendig vær vi har hatt. Ergo har jeg ikke fått gjort så mye ute i haven heller. Kroppen krangler når det er kaldt også. Man har da kommet i reperasjonsalder må vite.  😒😅



Bildet over her tok jeg den 6 Juni.
Det du ser er inngangspartiet med sin pastellhave og woodlandet. Sistnevnte har det skjedd en del med. Jeg har måttet flytte det da mine trær ikke kunne bo der de bodde grunnet utsikt. Så dermed  måtte jeg  flytte hele woodlandet. Frustrerende ja. Faktisk så endte det opp til det bedre i grunn. Mere om det i et annet innlegg.  Det jeg nå gjør er å fortsette pastellhaven hele veien ned mot enden.
På den midlertidige "utrolig vakre"  midlertidige obelisken står det nå en Clematis Nelly Moser og blomstrer. Mange flere planter har kommet i jord.
I går når været ble normalt igjen føk vi rett ut i haven og begynte å grave igjen. Det er ikke særlig alright å ha seks grader i Juli. 😦

 Det var partiet under Syrinen  som skulle til pers.  Det har gått over en måned siden forrige bildet. Forandringene i hagen er store.
Det har kommet opp en klatrevegg for Clematis. Clematisen som er plantet er Country rose. Du ser den ved sinkbøttene.  Jeg har og plantet en rose her. Clair Rennesance. Hun står mellom sibir Irisen og Nelly Moser.  Plantene har lagt seg ut betydelig. Noen så mye at jeg har løftet de igjen og delt de i mange mindre deler. Fordeler de utover i et større område, og vips ser det ut som det er en stor staude som står der. I alle fall neste år. 😉



Under syrinen viste vi nemlig at denne fantastiske stenen befant seg. Inngangspartiet ble for mange år siden endre. Dette er da den orginale hellen ved trappen. Vi fikk den frem igjen. Spadde opp plena rundt og vips! vel nesten vips. 😉



Vi finner satadig ting folk kaster. Reparere eller sette i stand igjen er fremmedord i dagens samfunn.
Vi har funnet kastet et utall krukker, to hagestoler, et hagebord, en solseng og mye mere. Siste tilskudd er en benk. Nå er den strengt talt faktisk ikke bra i den ene foten. Skal den repareres så må det bli gjort av noen som virkelig kan det der. Vi er ikke helt der, men vi kan sitte på den ene siden av den. 😅 Den andre siden får noe stæsj på seg så ungår vi knall og fall.

Steinhellene rundt holder jorda på plass. Den sitter i grunn godt, men litt omramming er fint. Vi har ikke gravd de ned der nå. Vi ventet til neste år med videre utvikling av det. Det er så mye å gjøre, så det kan vente. Noen flere av mine -bare gudene vet hvor mange- venteplanter har fått plass. Daglilje, En Hosta, Linaria Canon J. Went. Til høyre på bildet ser du Astilboides tabularis. Et lite blad. Til neste år der i mot er det veldig stort. De kan bli en 80 cm kanskje mere i diameter. siden Woodlandet er flyttet, så skal nok denne flytte med og, men jeg må ha klargjort plass til den. Den har jeg ikke enda.  Det blir nok roser rundt her også. Det blir litt leting da det er skugge her midt på dagen, så jeg må finne de rette rosene, som fikser det.


Det er mye tom plass. Jeg planter i grupperinger da jeg får laget sammenplantinger. I mellom blir det tombola. Jeg planter ut Gresskar, Squash, kremhvit Blomkarse og poteter i mellom for å fylle ut i år. Ja jeg skrev potet. Man bor da på Frosta må vite. Såpass må det være.  😂
Helt seriøst, potetplanter er faktisk vakre planter, men nydelige blomster.



Siden solen skinner så har jeg tenkt meg ut gitt. Fya jeg er lei av elendig vær. Håper sommeren kommer til trøndelag også omsider.

Til så lenge. Tudelu!

Lineca
Line-Cathrin

Kommentarer